نماد آخرین خبر

مقامِ وزارت خارجه: ۵۰۰ بازداشتی به کشور بازگشتند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مقامِ وزارت خارجه: ۵۰۰ بازداشتی به کشور بازگشتند

ایسنا/ معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: در اربعین امسال بالغ بر ۷۰ هزار نفر از زوار پاکستان و ۳۷ هزار نفر از زوار افغانستان را با روادید رایگان از کشور خود برای شرکت در اربعین ۱۴۰۳ عبور دادیم.

علیرضا بیگدلی در یکصد و بیست و هشتمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع)، بیان کرد: ماموریت محوله به وزارت خارجه شامل هماهنگی با دولتمردان عراقی بود؛ جا دارد از ملت و دولت عراق قدردانی کنیم که امسال سطح بالای هماهنگی را از آنان شاهد بودیم. همچنین شاهد خدمات رسانی کنسولی و حمایت از زائران در کشور عراق بودیم.
وی ادامه داد: ما در زمینه کلیت سفر زائران خارجی از مسیر کشورمان مشکلاتی داشتیم. علت این مشکلات هماهنگی هایی بود که باید انجام می شد، اما موفقیت حاصل نشد. نظارت بر نحوه فعالیت دستگاه ها در عراق بر اساس تکلیف ماده ۱۰۰ برنامه هفتم بود که ما ملزم هستیم ماموریت های خارج از کشور را تحت نظارت داشته باشیم، الحمدلله امسال هیئت های مختلفی اعزام شدند.
بیگدلی اظهار کرد: درابطه با نقاط ضعف و آسیب شناسی که نمایندگی های ما داشتند گزارشی را به دبیرخانه ستاد اربعین ارائه کردیم. در خصوص خدمات رسانی به زائران ایران در عراق، شش نمایندگی ما در کشور عراق در شهرهای کربلا، نجف، بغداد، اربیل، سامرا و سلیمانیه به صورت ۲۴ ساعت خدمات ارائه کردند. ۱۴ نقطه کنسولی در مسیرها مستقر کردیم که بیش از ۳۰ هزار مراجعه را ثبت کرده است. از جمله ۴ هزار ۷۰۰ فقره برگه عبور برای کسانی که اسناد مسافرتی خود را مفقود کرده بودند صادر شد.
معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه اعلام کرد: مسائل مربوط به بازداشتی ها خوشبختانه به برگشت ۵۰۰ نفر به کشور منجر شد. کسانی بودند که  اگر مداخله نقاط کنسولی نبود احتمالا در بازداشت می ماندند و دچار مشکل می شدند. در زمینه مدارک امسال نسبت به سال های قبل وضعیت بهتر بود.
وی تاکید کرد: در زمینه زوار پاکستان و افغانستان در یک سال گذشته تلاش زیادی کردیم که دولت عراق را متقاعد کنیم روادید ورود این عزیزان را به خاک عراق در ماه محرم حداکثر تا پایان ماه محرم صادر کند تا ما بتوانیم برای هماهنگی ورود و خروج آنان در کشور برنامه ریزی کنیم، اما متاسفانه امسال هم این موضوع رخ نداد و برای تنظیم برنامه آنان مشکلاتی پیش آمد به ویژه در زمینه حمل و نقل شاهد این مشکلات بودیم.
بیگدلی بیان کرد: نهایتا ۷۰ هزار نفر از زوار پاکستان و ۳۷ هزار نفر از زوار افغانستان را با روادید رایگان از کشور خود عبور دادیم و بعدا نیز در بازگشت در مراسم شهادت امام رضا (ع) در شهر مشهد شرکت کردند. از زوار پاکستانی و افغانستانی قدردانی می کنم و در زمینه کمبودهای احتمالی عذرخواهی می کنیم. از همه عزیزانی که برای انجام این عملیات بزرگ همکاری کردند تشکر می کنیم. امیدوار هستیم رویکردی که امسال پیش گرفته شده که خروجی آسیب شناسی را به صورت مصوبات به دستگاه ها اعلام کند، راهکار موثری باشد تا سال آینده اربعین پربرکت تری داشته باشیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر