نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ادعاهای آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ادعاهای آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام

ایسنا/ نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس اتمی ادعاهای واشنگتن درباره نحوه همکاری ایران با آژانس اتمی را تکرار کرد و خواستار اعتمادسازی تهران در رابطه با برنامه هسته‌ای‌اش شد.

«لارا هولگِیت» نماینده آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این روزها در پایتخت اتریش در حال برگزاری است، در بیانیه خود از تلاش‌های مدیرکل آژانس در انجام وظایف خود در رابطه با نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران و همچنین مسئولیت‌های مربوط به برجام قدردانی کرد.
او در ادامه به تکرار ادعاهای غرب و آمریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرداخت و با مشکل‌ساز خواندن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد «تهران به جای رسیدگی به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در این زمینه، به گام برداشتن در مسیر اشتباه ادامه می‌دهد».
نماینده آمریکا گسترش برنامه هسته‌ای ایران از طریق نصب بیشتر سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر را شاهدی بر ادعای بی‌اساس خود عنوان کرد و گفت اگر تهران می‌خواهد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش را به اثبات برساند، باید از غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم دست بکشد و ذخیره اوارنیوم خود با این غنا را کاهش دهد.
او بدون اشاره به همکاری مستمر و داوطلبانه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام زمینه‌ها، تهران را به سنگ‌اندازی در حل مسائل باقی‌مانده این کشور با آژانس اتمی در رابطه با توافقنامه جامع پادمانی و کد اصلاحیه ۳.۱ متهم کرد و خواستار پایبندی کامل و بدون تاخیر ایران به تعهدات خود ذیل پادمان‌های قانونی شد و تاکید کرد: تهران می‌بایست شفافیت کامل را در رابطه با فعالیت‌های غنی‌سازی و سانتریفیوژها به آژانس اتمی ارائه دهد.
هولگیت همچنین به تصمیم سال گذشته ایران برای تمدید نکردن مجوز فعالیت چند بازرس آژانس اتمی به دلیل داشتن رفتارهای غیر حرفه‌ای و سیاست‌زده اشاره کرد و مدعی شد این کار ایران غیرسازنده است.
او در ادامه بیانیه خصمانه و مغرضانه خود ادعا کرد این تصمیم ایران برخلاف تعهداتش ذیل توافق‌نامه پادمانی است که تنش‌ها را تشدید کرده و رفتارهای بی‌سابقه‌ای را بنا نهاده است.
نماینده آمریکا در وین در بخش پایانی این بیانیه بار دیگر بدون کوچکترین اشاره به همکاری‌های همیشگی و کامل جمهوری اسلامی ایران با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل گفت: ما از ایران می‌خواهیم که به جای تضعیف توانایی آژانس اتمی در ارائه تضمین‌های اساسی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است، گام‌هایی برای ایجاد اعتماد بین‌المللی بردارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar