نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

جزئیات سفر پزشکیان به اقلیم کردستان عراق

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جزئیات سفر پزشکیان به اقلیم کردستان عراق

ایرنا/ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل به تشریح برنامه سفر«مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری کشورمان به اقلیم کردستان عراق پرداخت.

«نصرالله رشنودی» در گفت‌وگو با بخش عربی شبکه رووداو گفت: سفر «مسعود پزشکیان» به بغداد و بعد از آن به اقلیم کردستان عراق به دعوت «محمدشیاع السودانی» نخست وزیر این کشور و «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق انجام می شود و هدف از آن، گسترش روابط دوجانبه در تمام زمینه ها است.
وی در پاسخ به این سوال که رئیس جمهوری ایران در سفر به اربیل بر مسائل اقتصادی و تجاری تمرکز خواهد کرد؟ افزود: با توجه به اهمیت روابط تهران با بغداد و اقلیم کردستان عراق، رایزنی ها در زمینه های مختلف صورت می گیرد. طبیعتا مذاکرات و گفت وگوها درباره اقتصاد، گردشگری، فرهنگ، علوم، سیاست و غیره خواهد بود و درباره مسائل اجتماعی نیز تبادل نظر می شود.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل در پاسخ به این سوال که سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران در سال جاری تا چه میزان در بهبود روابط این اقلیم و جمهوری اسلامی ایران سهیم بوده است، تاکید کرد: سفرهای مداوم «نیچروان بارزانی» و مشارکت در مراسم تشییع شهید (آیت الله) ابراهیم رئیسی و همچنین مراسم تحلیف آقای پزشکیان بی شک تاثیر خود را دارد. به هر حال ما شاهد تاثیر این سفرها هستیم و رئیس جمهوری ایران به دعوت آقای بارزانی به اقلیم کردستان عراق می آید.
وی درباره مبادلات تجاری در مرز عمران خان نیز اضافه کرد: روابط اقتصادی و تجاری ما خوب و بر اساس داده ها، در سال گذشته میزان افزایش صادرات ما ۱۶ درصد بوده است. امسال نیز تجارت ما طی ماه های گذشته شاهد رشد مثبت بوده و امیدواریم که تا پایان ماه این تجارت را گسترده تر کنیم.
رشنودی گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق همواره قوی و مهم بوده و بی شک، آقای پزشکیان نیز اهمیت زیادی به این روابط خواهد داد.
وی در پاسخ به این سوال که آقای پزشکیان بعد از اربیل به سلیمانیه هم سفر خواهد کرد؟ افزود: بله، قرار است رئیس جمهوری ایران یک دسته گل بر مزار «جلال طالبانی» رئیس جمهوری فقید عراق قرار دهد و به همین منظور به سلیمانیه سفر خواهد کرد.
از سوی دیگر، «علی عابدی» سرکنسول ایران در بصره نیز با اشاره به اینکه آقای پزشکیان به استان بصره نیز سفر خواهد کرد، گفت: این اولین سفر یک مقام ایرانی در سطح رئیس جمهور به استان بصره پس از ۱۰۰ سال به شمار می رود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره