نماد آخرین خبر

اعلام آمادگی ایران درخصوص تأمین صلح و امنیت پایدار بین‌المللی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اعلام آمادگی ایران درخصوص تأمین صلح و امنیت پایدار بین‌المللی

ایسنا/دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی دارد در عرصه‌ی تأمین صلح و امنیت پایدار بین‌المللی خصوصاً در عرصه‌ی مقابله با تهدیدات تروریستی و افراط‌گرایی با دیگر کشورها در سطح جهان و منطقه همکاری نماید.

علی اکبر احمدیان نماینده‌ی مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست نمایندگان عالی‌رتبه‌ی امنیتی کشورهای بریکس که در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد در ابتدای سخنرانی خود عنوان کرد: از مجموعه تلاش‌های کارگروه مبارز با تروریسم و تأمین امنیت در حوزه‌های فناوری اطلاعات بریکس که ابتکار اولیه آن توسط کشور دوست روسیه شکل‌گرفته و تاکنون ۹ نشست آن برگزار گردیده تقدیر و تشکر و از اقدام روسیه در این خصوص حمایت می نماییم.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران توجه به مبارزه با تروریسم در گروه بریکس را کاملاً ضروری و بر تقویت ساختار آن خصوصاً ارتقای ۵ کارگروه فرعی مربوطه تأکید دارد، گفت: همان‌گونه که در دو سخنرانی قبل اشاراتی داشتم، بی‌تردید تهدید تروریسم علیه صلح جهانی چالش جدی است و مقابله‌ی واقعی با پدیده‌ی شوم تروریسم به نتیجه نخواهد رسید مگر آن‌که به ریشه‌ها و عوامل آن توجه کنیم. افراط‌گرایی، تجزیه‌طلبی، قوم‌گرایی، فقر و بیکاری، بی‌سوادی، فساد، شکاف طبقاتی، بحران هویت، مهاجرت اجباری، بی‌عدالتی اجتماعی، انسداد مدنی و سیاسی، بی‌ثباتی سیاسی، تحریک‌های عوامل بیگانه و مؤلفه‌هایی ازاین‌دست می‌تواند بستر ایجاد ویا سوءاستفاده‌ی تروریسم باشد که باید به‌طور علمی دقیق و همه‌جانبه به آن پرداخت و برای حل این معضلات چاره اندیشید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اساساً امنیت اطلاعات صرفاً به معنای حفاظت از اطلاعات و داده‌ها و ارتباطات نیست بلکه در نگاهی فراگیر ایجاد سپر دفاعی و امنیتی در برابر حذف هویت انسانی و ملی انسان‌ها و جوامع با ترویج فردگرایی افراطی و ایجاد شکاف بین نسلی و گسستن پیوندهای خانوادگی و اجتماعی به‌منظور حقوق یک «برده سازی مدرن» است. بر این اساس مجدداً بر پیشنهادهای قبلی تأکید می‌نماییم.

احمدیان در ادامه «همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی بر مبنای نظریه و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به امنیت اطلاعات و مقابله با برده سازی مدرن»، «چندجانبه کردن نهاد ها و ساختارهای بین‌المللی در حوزه‌های اینترنت»، «امنیت اطلاعات و سایبر و مقابله با تهدیدات سایبری و خارج کردن آن از انحصار یک کشور و یک‌قطب»، «همکاری برای تدوین قوانین و مقررات مرتبط با امنیت اطلاعات و امنیت سایبری جهانی(دیپلماسی سایبری) در ابعاد مختلف و دفاع هماهنگ از آن‌ها در مجامع بین‌المللی از قبیل ITU و مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا در فضای سایبر»، «تشکیل ائتلاف‌های ضد تحریمی و استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مهم، سامانه‌ها و سکوهای غیر آمریکایی تحریم ناپذیر و مستقل برای تبادلات مالی و اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و اداری بین اعضا با یکدیگر»، «تقسیم کار بین کشورهای عضو بریکس برای تولید سخت‌افزارهای حیاتی، نرم‌افزارها و سکوها و ایجاد دیتا سنترهای مستقل» و «همکاری مشترک برای تقویت اعمال حکمرانی ملی اعضای بریکس بر داده و همچنین فضای مجازی کشورهای خود» را به عنوان ۶ پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به بریکس مطرح کرد.

وی عنوان کرد: این روزها شاهد آن هستیم که آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند تا قواعد حکمرانی خود را بر فضای مجازی اعمال نمایند، مانند دادگاهی که برای تیک‌تاک تشکیل شد. با برخورد اخیر با تلگرام و درعین‌حال همین حق را برای سایر کشورها قائل نیستند لذا کشورهای ما نیز باید بتوانیم قواعد را مطابق با اهداف منافع و امنیت ملت‌های خود تعریف و اعمال کنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین تصریح کرد: ایران‌که خود از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم است به برکت استقامت و وحدت ملی از ظرفیت‌ها و تجربیات گسترده‌ای در امر مبارزه با تروریسم برخوردار گردیده است که می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای همکاری در امر تبادل تجربیات با سایر شرکا در بریکس را فراهم نماید. جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی دارد در عرصه‌ی تأمین صلح و امنیت پایدار بین‌المللی خصوصاً در عرصه‌ی مقابله با تهدیدات تروریستی و افراط‌گرایی با دیگر کشورها در سطح جهان و منطقه همکاری نماید.

احمدیان در پایان اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم در کارگروه مبارزه با تروریسم بریکس به موضوع همکاری‌ها در حوزه‌ی آموزش و تبادل تجربیات و همچنین به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین کشورها در رابطه با موضوع مبارزه با تروریسم توجه بسیار ویژه‌ای صورت پذیرد و جمهوری اسلامی ایران به سهم خود از مشارکت در این امر استقبال می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar