نماد آخرین خبر

جلالی: ایران در کنار «بریکس» سعی در تعریف دنیای جدیدی دارد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
جلالی: ایران در کنار «بریکس» سعی در تعریف دنیای جدیدی دارد

ایسنا/ سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت: ایران در کنار روسیه، چین و دیگر کشورهای عضو بریکس سعی در تعریف دنیای جدیدی دارد.

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه و در آستانه برگزاری اجلاس سران بریکس در کازان روسیه در خصوص ارزیابی از ریاست روسیه بر بریکس در طول چند ماه اخیر گفت: روسیه در سال ۲۰۲۴ که البته تا دسامبر هم ادامه خواهد داشت، ریاست بریکس را برعهده دارد. به نظرم روسیه خیلی فعالانه و مسئولانه تلاش کرد که مسئولیت‌های خودش را در مورد ریاست بریکس به خوبی انجام داده و اعضای این سازمان را فعال کند. انرژی بسیاری در این زمینه صرف شد و جلسات متعددی در حوزه‌های مختلف چه در قالب مسئولان سیاسی از جمله جلسات وزیران امور خارجه کشورهای عضو، چه در حوزه اقتصادی مانند جلسات وزرای اقتصاد و همچنین روسای بانک‌های مرکزی و همچنین در حوزه فرهنگی با حضور فعالان رسانه‌ای برگزار شد.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که «به نظر من فعالیت روسیه در یک سال گذشته چشمگیر بود، کمااینکه ما به عنوان سفارت ایران در روسیه و تنظیم‌کننده برنامه‌های طرف ایرانی حجم کار را مشاهده کرده و دیدیم که روسیه اهتمام جدی در موارد مختلف مربوط داشت»، تصریح کرد: ارزیابی من از عملکرد روسیه در دوران ریاست بلیکس ارزیابی بسیار مثبتی است.

بریکس نوعی اعتراض به ساختار فعلی قدرت بین‌المللی است
کاظم جلالی که با خبرگزاری اسپوتنیک مصاحبه می‌کرد، در خصوص دستاوردهای ایران از عضویت در این سازمان در یک سال اخیر نیز تاکید کرد: امسال سال اول عضویت ایران بود، و در سال اول عضویت ایران، روسیه به عنوان کشور دوست و همراه و همسایه ریاست بریکس را برعهده داشت و جمهوری اسلامی ایران هم تلاش کرد هم به دلیل اینکه سال اول عضویت بود و هم به دلیل اینکه روابط ویژه‌ای با روسیه دارد در همه حوزه‌های همکاری با بریکس و رویدادهای مهم در عالی‌ترین سطح حضور داشته باشد.
 او در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تصریح کرد: اگر بخواهیم به گزاره مبنایی تشکیل بریکس توجه کنیم، بریکس نوعی اعتراض است به ساختار فعلی قدرت بین‌المللی و این اتحاد به دنبال این است که بتواند دنیای مبتنی بر پلورالیزم قدرت را حاکم کرده و حتی شاید برخی از اعضای بریکس مثل ایران بیشتر نگاهشان به ایجاد یک نوع عدالت در مدیریت نظام بین‌المللی است و اینکه همه کشورها بتوانند به میزان وزن خودشان در عرصه جهانی برای اداره دنیا سهم داشته باشند.
جلالی ادامه داد: درحالی که در وضعیت دنیای تک‌قطبی، همه باید خود را با ارزش‌های آمریکایی و یا لیبرال دموکراسی منطبق کنند و ما امروز می‌بینیم که چه خسارت‌هایی به خاطر این رویکرد بد در دنیا به وجود آمده است، بر این اساس ما فکر می کنیم که جمهوری اسلامی ایران طبعا یک سری انتظارات آن، انتظارات سیاسی است مثل همان انتظاراتی که روسیه و چین هم دارند.
او تاکید کرد: ما کشورهای بریکس باید دست در دست یکدیگر برای تعریف دنیای جدیدی که در حال شکل‌گیری است، تلاش خود را انجام دهیم.

اقتصادهای بریکس می‌توانند مکمل هم باشند
سفیر ایران در روسیه در این ارتباط افزود: الان غربی‌ها تمام معیارهای دنیایی که در آن هستیم را تعریف کرده و حتی سازمان‌های بین‌المللی را بر اساس میل و سلیقه خودشان تشکیل دادند. چرا بریکس نیز این رویه را پیش نگیرد، به عنوان مثال روابط بانکی خود را تعریف کند و به جای سوئیفت، پیام‌رسان محرمانه بانکی خود را داشته باشد و یا حوزه اپک و یا حتی حوزه ضد تروریسم.
این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان این که «در کنار کارهای بزرگی که در بحث سیاسی می توان انجام‌ داد، کشورهای عضو بریکس پتانسیل اقتصادی بالایی از لحاظ تولید ناخالص جهانی دارند»، تصریح کرد: از لحاظ انرژی بزرگترین صادرکنندگان و واردکنندگان انرژی عضو بریکس هستند، بنابراین در بحث انرژی، قیمت‌گذاری و انتقال انرژی کارهای بزرگی می توان انجام داد.
جلالی همچنین گفت: در کنار این‌ موارد اقتصادهای کشورهای بریکس می‌توانند اقتصادهای مکمل هم باشند، لذا باید روی این مکمل بودن اقتصادهای کشورها شروع به کار کرد و به وسیله آن توسعه اقتصادی را به پیش برد. می‌توان برخلاف غربی‌ها که تلاش در توسعه خود دارند به قیمت توسعه نیافتن دیگران، می‌توانیم توسعه متوازنی را میان کشورهای خود به وجود بیاوریم.
سفیر ایران در روسیه در خصوص انتظارات از نشست آینده بریکس در کازان روسیه به اسپوتنیک گفت: امیدوار هستیم که گفت‌وگوهای سران بریکس در کازان بتواند منجر به نتایج خوبی برای جهان شود.
او گفت: موضوع حاد مهمی که باید به دنبال آن باشیم، موضوع فلسطین و لبنان و کشتارهای بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی است که باید همه کشورهای عضو بریکس برای آن نیز چاره‌اندیشی داشته باشند.
نشست سران بریکس اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار می‌شود و در این نشست مقامات بلندپایه‌ای از بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران حضور خواهند داشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر