logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

مغز چگونه تصمیم می‌گیرد که کدام خاطرات را حفظ کند و کدام را از بین ببرد؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
مغز چگونه تصمیم می‌گیرد که کدام خاطرات را حفظ کند و کدام را از بین ببرد؟

باشگاه خبرنگاران/در مطالعه ای تازه محققان برای اولین بار دریافتند که مغز در طول روز مجموعه‌ای از مراحل را طی و سعی می‌کند خاطرات خاصی را برای ذخیره در آن شب انتخاب کند.
 

مدتی است که می‌دانیم در طول خواب، مغز تحت یک فرآیند پاکسازی حافظه قرار می‌گیرد که طی آن افکار جمع آوری شده در آن روز به خاطرات طولانی مدت تبدیل می‌شوند یا دور ریخته می‌شوند.

منطقی است که این پاکسازی مغز در شب هنگامی که مغز بیکار است اتفاق بیفتد، با توجه به اینکه برای مغز بزرگ انسان غیرممکن است که فضای کافی برای هر چیزی که در روز دریافت می‌کنیم داشته باشد.


تا همین اواخر، محققان نمی‌دانستند که مغز چگونه چیزی را که باید نگه دارد، انتخاب می‌کند. اما، در مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال Science منتشر شده است، محققان برای اولین بار دریافتند که مغز در طول روز مجموعه‌ای از مراحل را طی و سعی می‌کند خاطرات خاصی را برای ذخیره در آن شب انتخاب کند.

مغز چگونه خاطرات را ذخیره می‌کند؟

بر اساس گزارشی که توسط محققان منتشر شد، آنها دریافتند زمانی که مغز در طول روز بیکار است، امواج همگام نورون‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و به اصطلاح موج‌های تند گفته می‌شوند و به مغز خبر می‌دهند که این حافظه مهم است و باید برای ذخیره سازی در اواخر همان شب علامت گذاری شود. 

در حالی که امواج تند در طول روز کمتر اتفاق می‌افتند، نقش آنها مهم است، زیرا در شب مجموعه‌ای از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ امواج تیز رخ می‌دهد که باعث می‌شود مغز مجموعه خاطرات خود را متراکم کند.

گیورگی بوزاکی، نویسنده این مطالعه، و پروفسور علوم اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک می‌گوید: موج‌های تند الگویی است که در هیپوکامپ رخ می‌دهد، و در حالت بیداری، این الگوی است که انتخاب می‌کند چه چیزی در انبار دائمی قرار گیرد و چه چیزی دسته بندی شود.

به نظر می‌رسد مغز تجربیاتی را که در طول روز اتفاق می‌افتد قطع می‌کند و آنها را با سایر تجربیاتی که نیز رخ داده‌اند ترکیب می‌کند، تکه‌ها حذف می‌شوند و ایده‌ها متراکم می‌شوند.


بوزاکی می‌گوید: بسیاری از تجربه‌های بیداری ما با استفاده از این الگو در هیپوکامپ قطع شده و با تجربیات دیگر مرتبط است.

معلوم شد که مغز دارای دو حالت یا الگوریتم است: حالت اکتساب (جمع آوری اطلاعات) و حالت ذخیره سازی. این به این معنا نیست که هنگام خواب، مغز در حالت استراحت است، بلکه آن چیزی است که در طول روز مشخص شده است.

بوزاکی می‌گوید: موج‌های تند زمانی اتفاق می‌افتند که ما به آن توجه نمی‌کنیم، اما آنها به اندازه حالت فعال مهم هستند.

این بخشی از دلیل مهم بودن دوره‌های استراحت برای عملکرد مغز در سطح بالاتر است. دویدن یا استراحت کردن همراه با میل قهوه بهترین راه برای یادآوری یا یادگیری چیز‌های پیچیده است. شما باید با کار خلاقانه راحت باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره