شواهدی از شکل گیری سیاهچاله‌ها در کیهان اولیه

باشگاه خبرنگاران
شواهدی از شکل گیری سیاهچاله‌ها در کیهان اولیه

باشگاه خبرنگاران/دانشمندان شواهدی از شکل گیری سیاهچاله‌های اولیه را در کیهان اولیه کشف کردند.

دانشمندان ژاپنی شواهدی را کشف کرده اند که نشان می‌دهد جهان اولیه دارای تعداد بسیار کمی سیاهچاله‌های اولیه است، مواردی که نمونه‌های کوچک سیاهچاله‌های امروزی به شمار می‌روند.

اگر اینگونه نبود، آثاری از وجود آنها در تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی، به عنوان پژواک امواج مایکروویو بیگ بنگ حفظ می‌شد.

جیسون کریستیانو، محقق دانشگاه توکیو، می‌گوید: بسیاری از همکاران بر این باورند که سیاه‌چاله‌های اولیه کاندیدای ایفای نقش نوعی ماده تاریک هستند و بررسی‌های ما نشان داده است که اینگونه عملیات می‌توانست منجر به تشکیل تعداد بسیار کمتری از این اجسام شود که برای ماده تاریک لازم است.

دانشمندان در حین مطالعه چگونگی تأثیر فرآیند تشکیل سیاهچاله‌های اولیه در اولین لحظات وجود کیهان بر ساختار و ویژگی‌های تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی، که درخشش پس زمینه مایکروویو جهان است و در طول زمان به وجود آمده است، به این نتیجه رسیدند.

اخترفیزیکدانان ژاپنی سعی کردند با استفاده از چندین نظریه کیهان شناسی رایج که فرآیند شکل گیری جهان و ظهور سیاهچاله‌های اولیه در آن را توصیف می‌کنند، ویژگی‌های قبلاً مطالعه شده در ساختار تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی را بازتولید کنند. در این محاسبات، دانشمندان در نظر گرفتند که چگونه فرآیند تشکیل آن نه تنها بر نوسانات بزرگ در ساختار تشعشعات پس زمینه مایکروویو کیهانی، بلکه بر نوسانات کمتر آشکار تأثیر می‌گذارد.

پروفسور یوکویاما توضیح داد: ما دریافتیم که نوسانات کوچکی که در طول انبساط فوق سریع کیهان وجود داشت و گمان می‌رود با تشکیل سیاهچاله‌های اولیه مرتبط باشد، باید تأثیر غیرمعمولی قوی بر طول موج‌های بلندتری که در جهان می‌بینیم داشته باشد.

به همین دلیل، کیهان شناسان بر این باورند که اگر تصور می‌شد که سیاهچاله‌های اولیه در ابتدای جهان شکل گرفته اند، تعداد آنها بسیار کم بود، در غیر این صورت آثاری از وجود آنها در تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی حفظ می‌شد. به گفته دانشمندان، این موضوع غیبت آشکار آنها از جهان مدرن را توضیح می‌دهد و همچنین این ایده را که سیاهچاله‌های اولیه مسئول بخش بزرگی از ماده تاریک هستند، ونیز برخی انفجار‌های ثبت شده امواج گرانشی، دچار تردید می‌کند.

منبع: تاس