logo

محدودیت جدید اپراتورهای ماهواره برای کاهش زباله فضایی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
محدودیت جدید اپراتورهای ماهواره برای کاهش زباله فضایی

ایسنا/قوانین جدیدی که از سوی رئیس «کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا» پیشنهاد شده‌اند، اپراتورهای ماهواره را ملزم می‌کنند تا احتمال برخورد عامل ایجاد زباله را به کمتر از یک در ۱۰۰۰ برسانند.

 رئیس «کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا»(FCC) خواستار تغییر مقررات شده است تا میزان تولید زباله در مدار زمین محدودتر شود.

به نقل از فست کمپانی، براساس قوانین جدیدی که «جسیکا روزنوورسل»(Jessica Rosenworcel) رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا پیشنهاد کرده است، اپراتورهای ماهواره باید احتمال وقوع حادثه عامل ایجاد زباله را به کمتر از یک در ۱۰۰۰ محدود کنند و آن را به عنوان بخشی از درخواست خود به آژانس انجام دهند.

روزنوورسل گفت: ما دیگر نمی‌توانیم ماهواره‌های جدید را بدون توجه به پایداری فضایی پرتاب کنیم. تلاش‌های ما برای کاهش زباله‌های مداری، به حفظ محیط مدار زمین برای محافظت از خدماتی که به آنها اعتماد داریم کمک می‌کند و امکان راه‌اندازی خدمات جدید را فراهم می‌آورد.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در سال ۲۰۲۲، یک قانون جدید را تصویب کرد که براساس آن همه ماهواره‌های پرتاب‌شده پس از ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۴ ملزم بودند تا ظرف پنج سال پس از پایان مأموریت خود از مدار خارج شوند و میزان برخورد را کاهش دهند. این قانون نسبت به جدول زمانی ۲۵ ساله قبلی، یک کاهش چشمگیر را در میزان برخوردها به همراه داشته است.

همچنین، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا شرکت‌ها را وادار می‌سازد تا از برنامه خارج کردن ماهواره‌ها از فضا پس از پایان ماموریت پیروی ‌کنند. حتی این سازمان سال گذشته در یک اقدام بی‌سابقه، جریمه‌ای را برای عدم پیروی از طرح خروج از مدار زمین وضع کرد.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا تنها سازمان فدرال نیست که بر کاهش زباله‌های مداری متمرکز است. ناسا هفته گذشته یک گزارش را منتشر کرد که در آن، سود و هزینه تلاش‌های گوناگون را برای کاهش زباله مورد ارزیابی قرار داده بود.

برخی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای محدود کردن زباله‌ها در مدار به شرح زیر هستند.

۱. بیرون راندن زباله‌ها از مسیر برخوردهای قریب‌الوقوع

۲. خارج کردن سریع‌تر فضاپیماهای بزرگ از مدار

۳. ردیابی دقیق قطعات بزرگ زباله

هفته گذشته، ۱۲ کشور از جمله بلژیک، آلمان و لیتوانی «منشور زباله صفر»(Zero Debris Charter) آژانس فضایی اروپا را امضا کردند. این منشور، یک تعهد غیر الزام‌آور برای تبدیل کردن مدار زمین به یک مدار بدون زباله تا سال ۲۰۳۰ است که در نوامبر اعلام شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره