logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

ثبت منظره خیره‌کننده‌ لکه‌های خورشیدی با جزئیات بی‌نظیر

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ثبت منظره خیره‌کننده‌ لکه‌های خورشیدی با جزئیات بی‌نظیر

ایسنا/این مناظر بسیار دقیق از خورشید توسط اندرو مک کارتی از حیاط خلوت خانه‌اش در آریزونا ثبت شده است. این نواحی از خورشید شفق‌های قطبی را ایجاد می‌کنند.

اندرو مک کارتی، عکاس نجومی، لکه خورشیدی AR۳۶۹۷  را که بر فراز بخش جنوب شرقی خورشید ظاهر می‌شود، زیر نظر داشته است. فیلمی باورنکردنی که از حیاط خلوت خانه او در آریزونا گرفته شده، طبیعت آشفته ناحیه لکه‌های خورشیدی را با جزئیات بسیار زیاد به نمایش می‌گذارد.

به نقل از اسپیس، برخلاف بسیاری از اجرام آسمانی، خورشید از روزی به روز دیگر کاملا متفاوت به نظر می‌رسد و مملو از رویدادهای هیجان‌انگیزی مانند شراره‌های آتش یا پرتاب‌های جرم تاجی است. به گفته مک کارتی: همیشه چیز جالبی برای دیدن وجود دارد!

نواحی لکه خورشیدی که پیشتر با نام AR۳۶۶۴ شناخته می‌شدند، در هفته‌های اخیر توجه رسانه‌ها و تماشاگران آسمان را به خود جلب کرده‌اند، زیرا انبوهی از پرتاب‌های جرم تاجی CME یا خارج شدن پلاسما و تغییر میدان مغناطیسی را برای زمین به همراه داشته‌اند. هنگامی که این جرم‌های تاجی به مغناطیس کره سیاره ما برخورد کردند، یک طوفان ژئومغناطیسی رده پنج (قوی‌ترین کلاس) ایجاد شد و شفق‌های قطبی بسیار فراتر از محدوده طبیعی خود پدیدار شدند.

آب و هوای فضایی ناآرام‌تر ممکن است در پیش باشد زیرا منطقه لکه‌های خورشیدی در روزهای آینده رو به زمین می‌چرخد، و مک کارتی بازگشت آن را با تایم‌لپس‌های روزانه و پخش‌های زنده‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس پست می‌کند، مستند کرده است.

ثبت منظره خیره‌کننده‌ لکه‌های خورشیدی با جزئیات بی‌نظیر

مک کارتی برای اولین بار منطقه لکه خورشیدی را مدت کوتاهی پس از پرتاب یک شراره خورشیدی عظیم ثبت کرد و عواقب پس از شعله را با جزئیات قابل توجهی به تصویر کشید.

او در سومین روز متوالی خود از تماشای لکه تاریخی خورشیدی که سفر خود را به اطراف برای مواجهه با زمین آغاز می‌کرد، حلقه‌های پلاسما را ثبت کرد که به نظر می‌رسید در سطح خورشید می‌رقصند.

کار سخت و برنامه‌ریزی زیادی برای ثبت چنین نماهای خیره کننده‌ای از نزدیکترین ستاره ما انجام می‌شود. مک کارتی در پستی در روز ۲۹ مه، یک دید گذرا به حجم وسیع پردازشی که در پشت صحنه می‌گذرد، به ما می‌دهد.

به گفته مک کارتی، بخش بزرگی از پردازش، حذف مصنوعات جوی و افزودن رنگ برای افزایش کنتراست و زیبایی شناسی کلی تصویر است. طبیعتا نمای تلسکوپ من قرمز است، اما به دلیل ماهیت نور بسیار فیلتر شده، باید از یک دوربین تک رنگ برای گرفتن آن استفاده کنم، بنابراین رنگ بعدا اضافه می‌شود.

مک کارتی افزود: تجهیزات من همیشه آماده به کار هستند، زیرا من یک رصدخانه برای قرار دادن تلسکوپ خورشیدی خود ساخته‌ام و آن را با فشار دادن یک دکمه آماده می‌کنم.

ثبت منظره خیره‌کننده‌ لکه‌های خورشیدی با جزئیات بی‌نظیر

در طول چهارمین روز عکاسی مک کارتی از منطقه متلاطم لکه‌های خورشیدی، او حلقه‌های پلاسمای بیشتری را که در بالای سطح می‌چرخیدند، ثبت کرد.

او اغلب هر روز با جزئیات کامل از خورشید عکس می‌گیرد به این امید که یکی از باکیفیت‌ترین تصاویر خود را به صورت چاپی منتشر کند.

با چرخش این لکه خورشیدی به سمت زمین، احتمال وقوع طوفان‌های ژئومغناطیسی احتمالی افزایش می‌یابد. در واقع، هر خروج جرم تاجی که از یک منطقه لکه خورشیدی در زمانی که رو به زمین باشد، آزاد شود، احتمال بیشتری برای برخورد با سیاره ما دارد.

رایان فرنچ(Ryan French)، اخترفیزیکدان خورشیدی، پیش از گفته است که تاریخ‌های کلیدی برای اینکه منطقه لکه خورشیدی به محل اتصال بهینه خود به زمین برسد، حدود چهارم ژوئن تا ۶ ژوئن است. فرنچ ادامه داد: هر فوران قابل توجهی در این مدت بهترین شانس را برای ایجاد طوفان ژئومغناطیسی و نمایش شفق‌های قطبی تقویت شده در اینجا روی زمین دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره