logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

لانینا آمد؛ طوفان‌های شدید تا کی ادامه دارد؟

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
لانینا آمد؛ طوفان‌های شدید تا کی ادامه دارد؟

خبرآنلاین/پدیده‌هایی مانند ال‌نینو و لانینا که به طور متناوب، نواحی گرمسیری اقیانوس آرام گرم و سرد می‌کنند، می‌توانند تغییراتی در دمای جهانی از سالی به سال دیگر ایجاد کنند.

 از ماه می ۲۰۲۴، دانشمندان مرکز پیش‌بینی آب‌وهوا NOAA (اداره ملی اقیانوسی و جوی) احتمال توسعه لانینا را بین ژوئن (خرداد) و اوت (مرداد) ۴۹٪ و احتمال توسعه آن را بین جولای (تیر) و سپتامبر (شهریور) ۶۹٪ برآورد کردند. آغاز رویداد لانینا می‌تواند تا حدی دمای متوسط جهانی را در سال جاری سرکوب کند.

سخت است که بدانیم آیا سال ۲۰۲۴، رکورد جهانی گرما را ثبت خواهد کرد یا خیر؛ زیرا عواملی مانند فوران‌های آتش‌فشانی می‌توانند هرساله بر آب‌وهوای سیاره‌مان تأثیر بگذارند.

لانینا آمد؛ طوفان‌های شدید تا کی ادامه دارد؟

دمای اقیانوس‌ها امسال چه تاثیری بر دمای زمین خواهد گذاشت؟

دانشمندان به مطالعه این موضوع مشغولند که دمای اقیانوس‌ها چگونه می‌تواند بر فصل طوفانی امسال تأثیر بگذارد. براساس گزارش NOAA در سراسر نیمکره شمالی، دمای اقیانوس‌ها برای دوره ژانویه تا آوریل ۱٫۱۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین بوده است. جاش ویلیس، اقیانوس‌شناس در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، گفت:« با وجود فروکش کردن ال‌نینو، دما در سطح دریا و در اعماق هنوز در بسیاری از نقاط بالاتر از حد متوسط است.»

ویلیس از افزایش انتشار دی‌اکسیدکربن به عنوان عامل اصلی گرم شدن اقیانوس‌ها یاد می‌کند. حدود ۹۰ درصد از گرمای اضافی اتمسفر در دهه‌های اخیر توسط اقیانوس‌ها جذب شده است و بیشتر آن گرما در نزدیکی سطح آب ذخیره می‌شود.

ویلیس گفت: «اقیانوس، چرخ‌طیار آب‌وهوای ماست. از آنجایی که اقیانوس بیش از دو سوم زمین را پوشانده است، دمای سطح دریا هر چه باشد، بقیه سیاره نیز از آن پیروی می‌کنند».

سال‌های لانینا همچنین می‌تواند به فصولی که در آن طوفان‌های اقیانوس اطلس فعال‌ترند، منجر شود. شرایط لانینا بادهای غربی را در جو نزدیک قاره آمریکا، بر فراز دریای کارائیب و اقیانوس اطلس گرمسیری ضعیف می‌کند، ازاین‌رو برش باد، تغییرات ناگهانی در سرعت و جهت باد می‌تواند طوفان‌ها را قبل از رشدشان تضعیف کند؛ اما لانینا این عامل تضعیف‌کننده را به شکل مؤثری حذف می‌کند و به طوفان‌های استوایی اجازه می‌دهد، بدون مانع شکل بگیرند و تشدید شوند.

لانینا بر اقلیم جهانی تأثیر می‌گذارد و الگوهای آب و هوایی عادی را مختل می‌کند که می‌تواند در برخی نقاط منجر به طوفان شدید و در برخی دیگر خشکسالی شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره