logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

ابداع یک کپسول رباتیک برای انجام آندوسکوپی در خانه!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ابداع یک کپسول رباتیک برای انجام آندوسکوپی در خانه!

ایسنا/کپسول جدیدی به نام پیل‌بات(PillBot) به پزشکان این امکان را می‌دهد که معده را از راه دور از طریق یک برنامه تلفن هوشمند بررسی کنند و فرآیند آندوسکوپی را در خانه امکان‌پذیر می‌کند.

یک قرص رباتیک قابل بلع که توسط یک استارت‌آپ ساخته شده است، با هدف پیشرفت در زمینه پزشکی از راه دور به سمت آزمایشات بالینی رفته است.

این قرص رباتیک موسوم به PillBot که توسط استارت‌آپ اندیاتکس(Endiatx) ساخته شده است، یک دستگاه دوربین مینی رباتیک قابل هضم با کنترل از راه دور است که می‌تواند نیاز به اقدامات پزشکی تهاجمی را از بین ببرد.

هدف Pillbot این است که یک آندوسکوپ مجازی یا یک کره چشم متحرک در معده باشد.

این ربات به لطف رانشگرهای خود به اندازه یک پسته است که مانند یک پهپاد در دستگاه گوارش حرکت می‌کند.

شرکت اندیاتکس مستقر در کالیفرنیا می‌گوید این قرص رباتیک بیماران را قادر می‌سازد تا با آسایش در حالی که در خانه هستند با متخصصان فوق تخصص گوارش در سراسر جهان مشورت کنند.

توری اسمیت مدیر عامل اندیاتکس می‌گوید: ما در حال حاضر در حال انجام آزمایشات بالینی فناوری کپسول رباتیک خود هستیم. ما آزمایشات اساسی را در یک موسسه پزشکی پیشرو ایالات متحده در اواخر امسال آغاز خواهیم کرد.

پیشرفت پزشکی از راه دور

بسیاری از موارد سرطان معده یعنی چیزی حدود ۱۱ هزار مورد در ایالات متحده و ۸۰۰ هزار مورد در سراسر جهان برای مداخله پزشکی مؤثر خیلی دیر تشخیص داده می‌شوند. این در حالی است که آندوسکوپی فوقانی سنتی(EGD) به دلیل مشغول کردن بیش از حد کارکنان بهداشتی و کمبود امکانات بر روی همه آنها انجام نمی‌شود.

شرکت اندیاتکس از زمان تأسیس خود در سال ۲۰۱۹ برای تحقق مفهوم ربات‌های کوچک‌سازی شده که برای کاربردهای تشخیصی و درمانی در بدن انسان حرکت می‌کنند، تلاش کرده است.

اکنون با محصول پیشگام خود به نام PillBot موفق به ابداع یک کپسول رباتیک قابل بلعیدن شده است. این قرص رباتیک مجهز به دوربین‌ها، حسگرها و فناوری ارتباط بی‌سیم است که پزشکان را قادر می‌سازد تا دستگاه گوارش را با دقت و تسلطی استثنایی بررسی کنند.

به گفته سازندگان، این قرص رباتیک جان‌های بسیاری را نجات خواهد داد و در عین حال فشار بر کارکنان و امکانات مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد و امکان غربالگری سرطان معده از راه دور را برای افرادی که دسترسی محدودی به بیمارستان دارند، فراهم می‌کند.

همچنین به متخصصان دستگاه گوارش امکان می‌دهد تا تعداد بیشتری از بیماران را بررسی کنند.

اندیاتکس ادعا می‌کند که با PillBot، پزشکی از راه دور به طور قابل توجهی پیشرفت خواهد کرد و همه دسترسی عادلانه به فناوری نجات زندگی خواهند داشت.

تشخیص از راه دور نوآورانه

این اولین قرص دوربین‌دار و موتوردار برای پزشکی از راه دور در جهان به پزشکان این امکان را می‌دهد که به سرعت داخل معده را در طول یک جلسه پزشکی از راه دور مشاهده کنند و جای آندوسکوپی فوقانی(EGD) را پر می‌کند.

PillBot که تقریباً به اندازه یک قرص مولتی ویتامین است، به کمک موتورهای خود می‌تواند آزادانه در معده حرکت کند. کاربر در حالی که بیدار است آن را می‌بلعد و نیازی به اقدام دیگری جز غذا نخوردن و نوشیدن مقدار زیادی آب ندارد.

سپس پزشکی که از بیمار دور است، با استفاده از یک اپلیکیشن گوشی هوشمند، این قرص رباتیک را در معده بیمار کنترل می‌کند.

نمونه اولیه فعلی PillBot تنها با ابعاد ۱۳ میلی‌متر در ۳۰ میلی‌متر قابلیت‌های چشمگیری را به نمایش می‌گذارد.

اسمیت می‌گوید: این قرص می‌تواند ویدیوهای با وضوح بالا را با سرعت ۲.۳ مگاپیکسل در ثانیه انتقال دهد. ما برنامه‌هایی برای چهار برابر کردن این کیفیت داریم که به زودی محقق خواهد شد.

سرانجام PillBot به طور طبیعی در عرض شش تا ۲۴ ساعت خاموش می‌شود و از بدن خارج می‌شود. علاوه بر این، تیم توسعه دهنده آن در حال کار بر روی استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص اولیه است و پس از آن پزشک یک دوره درمانی ایجاد خواهد کرد.

اسمیت آینده‌ای را متصور است که در آن PillBot که در حال حاضر به کنترل دستی توسط پزشکان برای عملکردهای حرکتی و دوربین نیاز دارد، با راهنمایی هوش مصنوعی کاملاً مستقل و خودکار می‌شود. این پیشرفت می‌تواند دامنه استفاده از آن را گسترش دهد و با تشخیص و درمان زودهنگام مشکلات گوارشی، جان افراد زیادی را نجات دهد.

این تیم توسعه این فناوری را برای بررسی روده‌ها، سیستم عروقی، قلب، کبد، مغز و سایر قسمت‌های بدن در نظر دارد. در نهایت، آنها امیدوارند که این فناوری به بیمارستان‌ها اجازه دهد تا بر مراقبت‌های پزشکی و جراحی‌های فوری‌تر تمرکز کنند.

این شرکت قصد دارد با انجام آزمایشات بالینی تا اوایل سال ۲۰۲۶ تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) را دریافت کند و آن را به صورت تجاری در ایالات متحده عرضه کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره