نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

ماهواره ژاپنی رصد زمین پرتاب شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ماهواره ژاپنی رصد زمین پرتاب شد

ایسنا/ژاپن یک ماهواره پیشرفته رصد زمین را در سومین پرواز موشک «H3» خود پرتاب کرد.

موشک جدید «H3» ژاپن شب ۳۰ ژوئن برای سومین بار در تاریخ پرواز کرد.

به نقل از اسپیس، موشک H3 در ساعت ۲۳:۰۶ به وقت منطقه زمانی شرقی یک ماهواره موسوم به «ماهواره پیشرفته رصد زمین-۴»(ALOS-4) معروف به «دایچی-۴»(DAICHI-4) را از مرکز فضایی «تانه‌گاشیما»(Tanegashima) در ژاپن به فضا پرتاب کرد.

مقامات «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) در پخش اینترنتی گفتند که ماهواره ALOS-4 طبق برنامه حدود ۱۶ دقیقه پس از پرتاب در مدار پایین زمین مستقر شد.

موشک دو مرحله‌ای H3 توسط آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن و شرکت «صنایع سنگین میتسوبیشی»(MHI) ساخته شده است. پیش‌بینی می‌شود این موشک جای موشک «H-2A» را ‌بگیرد که قرار است اواخر سال جاری پس از بیش از ۲۰ سال خدمت بازنشسته شود.

مسیر H3 به سوی مدار زمین با کمی مانع و تاخیر همراه بود. موشک جدید ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ پرتاب شود اما مشکلات موتور و سایر مسائل باعث شد که اولین پرتاب به مارس ۲۰۲۳ موکول شود. با وجود این، اولین پرتاب به خوبی پیش نرفت زیرا موتور مرحله بالایی موشک روشن نشد و محموله موشک که ماهواره ALOS-۳ بود، از بین رفت.

موشک H3 در دومین پرواز خود، یک شبیه‌ساز جرم ۲۶۰۰ کیلوگرمی را به عنوان محموله اصلی حمل کرد. این موشک با موفقیت به مدار زمین رسید و دو ماهواره کوچک رصد زمین را به نام‌های «CE-SAT-IE» و «TIRSAT» نیز در مدار مستقر کرد.

ماهواره ALOS-4 یک جانشین پیشرفته برای ماهواره ALOS-2 ژاپن است که از زمان پرتاب در سال ۲۰۱۴، زمین را با استفاده از رادار دیافراگم مصنوعی بررسی می‌کند.

مقامات آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن در شرح ماموریت ALOS-4 نوشتند: آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن و پیمانکار اصلی آن شرکت میتسوبیشی الکتریک، در حال توسعه این ماهواره با هدف دستیابی به وضوح بالا و محدوده رصدی گسترده‌تر هستند.

این آژانس فضایی در ادامه نوشت: برخلاف مشاهدات حسگر نوری، تصاویر رادار را می‌توان در روز و شب به دست آورد زیرا نیازی به نور خورشید ندارد. علاوه بر این، از آنجا که امواج رادیویی می‌توانند به ابر نفوذ کنند، می‌توان تصاویر را بدون توجه به شرایط آب‌وهوایی به دست آورد. ماهواره ALOS-4 از این مزیت‌ها برای مشاهده و نظارت بر مناطق آسیب‌دیده، جنگل‌ها و یخ‌های دریا استفاده می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar