2. برگزیده

کشف نوعی خزه که می‌تواند روی مریخ زنده بماند

ایسنا/بررسی جدید دانشمندان چینی نشان می‌دهد خزه‌هایی که در برخی از مناطق زمین رشد می‌کنند، ممکن است راهی برای ایجاد حیات در سیاره سرخ باشند.

دانشمندان چینی می‌گویند که یک نوع خزه صحرا می‌تواند برای ایجاد حیات روی مریخ حیاتی باشد.

به نقل از گاردین، دانشمندان چینی یک نوع خزه را موسوم به «سینتریشیا کیناینرویس»(Syntrichia caninervis) یافته‌اند که در مناطقی از جمله جنوبگان و بیابان «موهاوه»(Mojave) یافت می‌شود و می‌تواند در برابر شرایط مریخ مانند خشکسالی، سطوح بالای تشعشع و سرمای شدید مقاومت کند.

به گفته این گروه پژوهشی، پژوهش آنها اولین پژوهشی است که بقای کل گیاهان را در چنین محیطی بررسی می‌کند و به جای گلخانه‌ها، روی امکان رشد گیاهان در سطح سیاره تمرکز دارد. آنها در توضیح پژوهش خود نوشتند: اطلاعات منحصربه‌فرد به‌دست‌آمده در پژوهش ما، پایه و اساس سکونت در فضای بیرون زمین را با استفاده از گیاهان انتخاب‌ شده طبیعی و سازگار با شرایط ناملایم ایجاد می‌کند.

پروفسور «استوارت مکدنیل»(Stuart McDaniel) متخصص خزه «دانشگاه فلوریدا»(UF) که در این پژوهش شرکت نداشته، معتقد است که این ایده مزایایی دارد. مکدنیل گفت: پرورش گیاهان زمینی یک بخش مهم از همه ماموریت‌های فضایی بلندمدت است زیرا گیاهان به طور موثر دی‌اکسید کربن و آب را به اکسیژن و کربوهیدرات تبدیل می‌کنند که هوا و غذای مورد نیاز انسان را برای بقا تشکیل می‌دهند. خزه صحرا خوراکی نیست اما می‌تواند خدمات مهم دیگری را در فضا ارائه دهد.

دکتر «آگاتا زوپانسکا»(Agata Zupanska) از «مؤسسه ستی»(SETI Institute) نیز با این ایده موافق بود و خاطرنشان کرد: خزه می‌تواند به غنی‌سازی مواد سنگی موجود در سطح مریخ کمک کند تا امکان رشد گیاهان دیگر نیز فراهم شود؛ وگرنه خزه خوشمزه نیست و طعم قابل توجهی را به سالاد اضافه نمی‌کند.

کشف نوعی خزه که می‌تواند روی مریخ زنده بماند

دانشمندان چینی در مقاله این پژوهش توضیح دادند که خزه‌های صحرا نه تنها زنده ماندند، بلکه به سرعت از کم‌آبی تقریبا کامل نجات یافتند. همچنین، پس از گذراندن پنج سال در دمای منفی ۸۰ درجه سلسیوس و ۳۰ روز در دمای منفی ۱۹۶ درجه سلسیوس و پس از قرار گرفتن در معرض پرتوهای گاما با دوزهای حدود ۵۰۰ گری توانستند رشد جدیدی را در شرایط طبیعی داشته باشند.

سپس، این گروه پژوهشی یک محیط را ایجاد کردند که فشار، دما، گازها و تشعشعات فرابنفش مشابه مریخ داشت. آنها دریافتند که خزه‌ها در این محیط مریخ‌مانند زنده مانده‌اند و حتی پس از هفت روز قرار گرفتن در معرض این محیط می‌توانند در شرایط طبیعی رشد کنند.

پژوهشگران در ادامه مقاله نوشتند: در آینده انتظار داریم که این خزه امیدوارکننده به مریخ یا ماه برود تا امکان رشد گیاهان را در فضای بیرون از زمین آزمایش کند.