2. برگزیده

گشت و گذار در جهان با تصاویر زیبای تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا

گشت و گذار در جهان با تصاویر زیبای تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا

ایسنا/تصاویر تازه منتشر شده از تلسکوپ پرتو ایکس چاندرای ناسا بینندگان را به سفری در سراسر جهان می‌برد و مناظر دیدنی از جاذبه‌های کیهانی مختلف را به نمایش می‌گذارد.

داده‌های اخیر چاندرا بر اساس تصاویر منتشر شده قبلی از تلسکوپ فضایی جیمز وب است. لایه‌بندی داده‌های تصویر از هر دو تلسکوپ فضایی ویژگی‌های کیهانی را نشان می‌دهد که طول‌موج‌های مختلف پرتو ایکس، مرئی یا نور فروسرخ را ساطع می‌کنند.

به نقل از اسپیس، بر اساس بیانیه‌ای از وب‌سایت رصدخانه پرتو ایکس چاندرا این مجموعه کیهانی جدید شامل تصاویری از یک مجموعه ابری به نام رو مارافسای (Rho Ophiuchi)، سحابی شکارچی، یک کهکشان مارپیچی به نام ان‌جی‌سی ۳۶۲۷ (NGC ۳۶۲۷) و یک خوشه کهکشانی به نام MACS J۰۴۱۶ است.

تصویر اول که در سمت چپ بالای تصویر اصلی قرار دارد، MACS J۰۴۱۶ است. این خوشه دور در فاصله ۴.۳ میلیارد سال نوری از زمین، کهکشان‌های متعددی را در خود جای داده است که با نقاط درخشان مختلف سفید، بنفش، نارنجی، طلایی و قرمز، همانطور که پیش از این توسط تلسکوپ وب و تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده بود، به نمایش در آمده است. تصویر ترکیبی جدید شامل یک مخزن گاز فوق گرم است که در وسط کشیده شده است و نوار ملایمی از نور بنفش را منتشر می‌کند که توسط چاندرا شناسایی شده است.

این رصدخانه پرتو ایکس همچنین نمایی از نزدیک از یک کهکشان دور به نام ان‌جی‌سی ۳۶۲۷ را که در فاصله ۳۶ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد، ثبت کرد. این تصویر که در سمت چپ پایین مجموعه قرار دارد، ساختار میله‌ای شکل مرکزی کهکشان را به تصویر می‌کشد که از ستاره‌ها و دو بازوی مارپیچی متمایز که به سمت فضا امتداد یافته‌اند، تشکیل شده است. به این ترتیب، کهکشان به عنوان یک کهکشان مارپیچی میله‌ای طبقه‌بندی می‌شود.

اشعه ایکس دریافت شده توسط چاندرا که به رنگ ارغوانی در آمده، شواهدی از وجود یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم در مرکز آن و همچنین اجرام متراکم دیگری مانند ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌ها را نشان می‌دهد. در همین حال، جیمز وب، غبار، گاز و ستارگان را در سراسر کهکشان به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی نشان می‌دهد. این تصویر همچنین حاوی داده‌های نوری تلسکوپ فضایی هابل ناسا به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی است.

با حرکت به سمت راست بالا، تصویر بعدی قلب سحابی شکارچی را نشان می‌دهد که در فاصله ۱۵۰۰ سال نوری از زمین در کهکشان راه شیری، در صورت فلکی شکارچی قرار دارد. این ابر عظیم از غبار و گاز محل تشکیل تعداد زیادی ستاره جدید است. داده‌های پرتو ایکس چاندرا به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی رنگ‌بندی شده‌اند، در حالی که گاز و غبار قرمز تیره‌تر که از آن ستاره‌های جدید تشکیل می‌شود، توسط وب شناسایی شد.

بر اساس این بیانیه، در اینجا، مهد ستاره‌های جوان شبیه به یک ابر گل رز متراکم، رشته‌ای و غبارآلود است که با هزاران ستاره درخشان طلایی، سفید و آبی پر شده است. لایه‌های ابر در اطراف لبه‌های تصویر و تمرکز ستاره‌های درخشان در هسته دوردست آن، به انتقال عمق سحابی کمک می‌کنند.

در میان چهار تصویر جدید، یک مهد ستاره‌ای دیگر به نام رو مارافسای قرار دارد که نزدیک‌ترین منطقه ستاره‌زا به زمین است که تنها ۳۹۰ سال نوری از ما فاصله دارد. این مجموعه ابر که در تصویر پایین سمت راست ثبت شده است، مملو از گاز و ستارگان در اندازه‌ها و سنین مختلف است. داده‌های اشعه ایکس ثبت شده توسط چاندرا جو داغ و بیرونی ستارگان نوزاد را به رنگ ارغوانی نشان می‌دهد، در حالی که داده‌های فروسرخ از وب مناطق قرمز، زرد، فیروزه‌ای، آبی روشن و آبی تیره‌تر از گاز و غبار را نشان می‌دهد.