نماد آخرین خبر

جلوگیری از نابینایی ناشی از تباهی لکه زرد با یک مکمل دارویی ساده

منبع
ايسنا
بروزرسانی
جلوگیری از نابینایی ناشی از تباهی لکه زرد با یک مکمل دارویی ساده

ایسنا/در یک کشف پیشگامانه، محققان مؤسسه ملی بهداشت(NIH) دریافتند که یک مکمل روزانه ساده می‌تواند به حفظ بینایی افراد مبتلا به تباهی لکه زرد مرتبط با سن کمک کند.

 مطالعه‌ای جدید که در مجله Ophthalmology منتشر شده است، به میلیون‌ها سالمند در سراسر جهان که تحت تأثیر این وضعیت تهدیدکننده بینایی هستند، امیدواری می‌دهد.

تباهی لکه زرد وابسته به سن چیست؟

به نقل از اس‌اف، این یک بیماری شایع چشمی است که بخش مرکزی بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشابه داشتن یک نقطه تار یا تاریک در وسط چیزی که به آن نگاه می‌کنید، خواندن یا تشخیص چهره‌ها دشوار می‌شود. همچنین رانندگی را بسیار خطرناک می‌کند. این عارضه معمولا با افزایش سن ایجاد می‌شود و به همین دلیل به آن بیماری مرتبط به سن می‌گویند.

دو نوع اصلی تباهی لکه زرد وجود دارد: مرطوب و خشک. فرم خشک شایع‌تر است و کندتر پیشرفت می‌کند. در مراحل اولیه و میانی، رسوبات زرد کوچکی به نام دروسن در شبکیه که بافت حساس به نور در پشت چشم است، ایجاد می‌شود.

همانطور که بیماری به مرحله آخر خود می‌رسد، برخی از نواحی شبکیه می‌توانند شروع به از بین رفتن کنند.

دکتر تیارنان کینان(Tiarnan Keenan) و گروهش در مؤسسه ملی چشم نگاهی تازه به داده‌های دو مطالعه بزرگ به نام‌های AREDS و AREDS۲ انداختند. این مطالعات قبلا نشان داده بود که برخی مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی می‌توانند پیشرفت تباهی لکه زرد را از مراحل متوسط ‌تا مراحل پایانی کند کنند.

بخش هیجان‌انگیز اینجاست که محققان با بررسی مجدد اسکن‌های چشمی اصلی شرکت‌کنندگانی که پیش‌تر تباهی لکه زرد خشک مرحله آخر داشتند، چیز جدیدی کشف کردند.

دکتر کینان می‌گوید: ما مدت‌هاست می‌دانیم که مکمل‌های AREDS۲ به کند کردن پیشرفت تباهی لکه زرد از مراحل میانی ‌به اواخر بیماری کمک می‌کند. تحلیل ما نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های AREDS۲ همچنین می‌تواند پیشرفت بیماری را در افراد مبتلا به تباهی لکه زرد در مراحل آخر آرام کند.

محققان اسکن چشم ۱۲۰۹ چشم از ۸۹۱ شرکت کننده در مطالعه AREDS۲ و ۳۹۲ چشم از ۳۱۸ شرکت کننده در مطالعه اصلی AREDS را بررسی کردند. همه این افراد تباهی لکه زرد خشک داشتند.

با استفاده از این اسکن‌ها، محققان محاسبه کردند که مناطق آتروفی جغرافیایی در چشم هر فرد کجا قرار دارد و این مناطق با چه سرعتی در حال رشد هستند.

آتروفی جغرافیایی نوعی بیماری چشمی است که منجر به از دست رفتن پیشرونده بینایی مرکزی می‌شود.

آنها توجه ویژه‌ای به چگونگی گسترش این مناطق مرده به سمت بخش مرکزی شبکیه چشم که مسؤول دقیق‌ترین دید ما است، داشتند.

برای اکثر افرادی که آتروفی جغرافیایی آنها دور از بخش مرکزی شروع شده است، مصرف مکمل‌ها باعث کاهش سرعت گسترش مناطق مرده تا حدود ۵۵ درصد در طی سه سال شد.

این به آن معنی است که مکمل‌ها می‌توانند به افراد کمک کنند بینایی مرکزی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند، حتی پس از ایجاد تباهی لکه زرد خشک در مراحل آخر. با این حال، توجه به این نکته مهم است که برای کسانی که پیش‌تر آتروفی جغرافیایی در بینایی مرکزی خود داشتند، به نظر نمی‌رسد که مکمل‌ها سود زیادی داشته باشند.

این کشف بسیار مهم است، زیرا راهی بالقوه برای حفظ بینایی مرکزی در افراد مبتلا به تباهی لکه زرد خشک در اواخر مرحله بیماری ارائه می‌دهد؛ وضعیتی که در حال حاضر گزینه‌های درمانی کمی برای آن وجود دارد.

مکمل‌های مورد بحث که با نام AREDS۲ شناخته می‌شوند، حاوی ترکیب خاصی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین C، ویتامین E، لوتئین و زآگزانتین همراه با روی و مس هستند. تصور می‌شود که این مواد مغذی از چشم در برابر آسیب‌های ناشی از مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد و التهاب محافظت می‌کنند.

این پیشرفت بالقوه بارقه‌ای از امید برای کسانی است که در مرحله آخر بیماری هستند. این نشان می‌دهد که یک مکمل روزانه ساده می‌تواند به حفظ بینایی مرکزی کمک کند و به افراد امکان می‌دهد استقلال و کیفیت زندگی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar