نماد آخرین خبر

زیردریایی‌های چینی می‌توانند با لیزر ماهواره‌های استارلینک را نابود کنند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
زیردریایی‌های چینی می‌توانند با لیزر ماهواره‌های استارلینک را نابود کنند

ایسنا/  بر اساس یک مطالعه جدید از نیروی دریایی چین، این کشور به زودی قادر خواهد بود ماهواره‌های استارلینک را با سلاح‌های لیزری پیشرفته تعبیه شده روی زیردریایی‌های خود هدف قرار دهد.

براساس مطالعه دانشمندان ارتش خلق چین(PLA)، زیردریایی‌های چینی مجهز به لیزر می‌توانند ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس را در صورت تهدید امنیت چین از کار بیاندازند.

ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داد که این مطالعه جزئیات یک زیردریایی با یک سلاح لیزری حالت جامد کلاس مگاوات را نشان می‌دهد که در وسط آن نصب شده است و می‌تواند به ماهواره‌ها شلیک کند.

سلاح‌های لیزری زیردریایی‌ها می‌توانند قابلیت‌های دفاعی را افزایش داده و دامنه مأموریت‌های قابل انجام را گسترش دهند. این مطالعه پیشرفت تحقیقات تسلیحات لیزری را عیان و توسعه و کاربرد چنین سلاح‌هایی را در ایالات متحده تشریح می‌کند و الزامات نصب آنها بر روی زیردریایی‌ها را پیشنهاد می‌کند.

به گفته وانگ دان، استاد آکادمی زیردریایی نیروی دریایی چین، نوعی زیردریایی تهاجمی لیزری می‌تواند به طور بالقوه تولید انبوه شود و در اقیانوس‌های مختلف برای مقابله با تهدیدات نظامی علیه چین مستقر شود. این مفهوم در مقاله‌ای که ماه گذشته توسط وانگ و تیمش منتشر شد، به تفصیل شرح داده شد.

به گفته دانشمندان، چالش اصلی در ماموریت‌های ضد ماهواره‌ای، تنها هدف قرار دادن ماهواره‌ها نیست، بلکه پنهان کردن حمله است. وانگ و همکارانش خاطرنشان کردند که در حالی که موشک‌های زمین به هوا در حال حاضر روش اصلی برای مبارزه با ماهواره‌ها هستند، این رویکرد مسائل مهمی را به ‌ویژه در مورد پنهان‌کاری ایجاد می‌کند.

پرتاب موشک معمولاً دود بلندی تولید می‌کند که می‌تواند موقعیت مهاجم را آشکار و آن را در برابر آتش دشمن آسیب‌پذیر کند. به گفته این تیم، بنابراین انجام چنین حملاتی از سطح زمین «خیلی خطرناک» در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، ماهواره‌ها به طور فزاینده‌ای در حال کوچکتر شدن هستند.

انعطاف‌پذیری ماهواره‌ها حملات موشکی را ناکارآمد می‌کند

وانگ توضیح داد که ماهواره‌هایی مانند ماهواره‌های شبکه استارلینک، متعدد، متراکم و کوچک هستند که این شبکه را بسیار انعطاف‌پذیر می‌کند. حتی اگر بسیاری از این ماهواره‌ها از بین بروند، قابلیت جایگزینی آنها وجود دارد. در نتیجه استفاده از موشک برای حمله به چنین ماهواره‌هایی روشی بسیار ناکارآمد تلقی می‌شود.

این مقاله دستورالعمل‌های جامع و گام به گامی را برای هدف قرار دادن ماهواره‌های شبیه به استارلینک از دریا ارائه می‌دهد. طبق این دستورالعمل، ابتدا یک یا چند زیردریایی مجهز به سلاح لیزری در منطقه عملیاتی تعیین شده مستقر می‌شوند. آنها طبق دستور وارد منطقه هدف می‌شوند و منتظر می‌مانند تا ماهواره‌ها وارد محدوده حمله آنها شوند.

سپس هنگامی که ماهواره وارد محدوده حمله می‌شود، سلاح لیزری آماده و مستقر می‌شود. ضمن اینکه به دلیل محدودیت‌های دستگاه‌های ردیاب زیردریایی، پشتیبانی اضافی از جانب سایر نیروها برای ارائه راهنمایی موقعیت ماهواره‌ای برای حمله ضروری است.

محققان توضیح دادند که پس از تکمیل حمله، زیردریایی می‌تواند دوباره به عمق آب برود و یا منتظر ماموریت بعدی باشد یا به بندر اصلی خود بازگردد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar