نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

محققان کره جنوبی اولین فناوری کنترل ذهن از راه دور را ابداع کردند

منبع
روزياتو
بروزرسانی
محققان کره جنوبی اولین فناوری کنترل ذهن از راه دور را ابداع کردند

روزیاتو/ محققان موسسه علوم پایه کره جنوبی (IBS) موفق به توسعه فناوری جدیدی شده‌اند که می‌تواند از فاصله دور و با استفاده از میدان‌های مغناطیسی، ذهن را کنترل کند. این دستگاه که Nano-MIND نام گرفته، اولین فناوری در نوع خود است که امکان کنترل آزادانه مناطق خاصی از مغز را فراهم می‌کند.

  
فناوری کنترل ذهن از راه دور چیست؟
دکتر چئون جین‌وو، مدیر مرکز نانوپزشکی IBS و از پیشگامان این پروژه، اظهار داشت که این فناوری می‌تواند در تحقیقات مربوط به عملکرد مغز، شبکه‌های عصبی مصنوعی پیشرفته، فناوری‌های رابط مغز-کامپیوتر دوطرفه و درمان‌های جدید برای اختلالات عصبی کاربرد گسترده‌ای داشته باشد.

  
نحوه عملکرد این فناوری
محققان برای آزمایش فناوری کنترل ذهن از ، از موش‌های آزمایشگاهی استفاده کردند. آنها با دستکاری ژنتیکی، کانال‌های یونی حساس به مغناطیس در نورون‌های موش‌ها ایجاد کردند. در یکی از آزمایش‌ها، تحریک مغناطیسی باعث شد موش‌های ماده سریع‌تر بچه‌های خود را در یک مسیر پیچیده پیدا کنند. در آزمایشی دیگر، محققان توانستند با کنترل اشتها، وزن موش‌ها را تا ۱۸ درصد افزایش یا ۱۰ درصد کاهش دهند.


این فناوری از تکنیکی به نام ژنتیک مگنتو-مکانیکی (MMG) استفاده می‌کند که امکان کنترل از راه دور نانومواد خاصی را در نورون‌های مغز فراهم می‌کند. دکتر فلیکس لروی، دانشمند ارشد انستیتو علوم اعصاب اسپانیا، اظهار داشت که استفاده از میدان‌های مغناطیسی برای دستکاری سیستم‌های بیولوژیکی ایده جدیدی نیست. این روش قبلاً در زمینه‌هایی مانند تصویربرداری MRI و تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای استفاده شده است.
 

با این حال، دکتر لروی هشدار داد که قبل از آزمایش این فناوری روی انسان، مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثرات احتمالی تجمعی، از جمله سازگاری عصبی یا سمیت عصبی، مورد نیاز است.

این پیشرفت علمی، در حالی که امیدهای زیادی را برای درمان اختلالات عصبی و پیشرفت در زمینه رابط‌های مغز-کامپیوتر ایجاد کرده، سؤالات اخلاقی مهمی را نیز در مورد حدود دستکاری مغز انسان مطرح می‌کند. با پیشرفت این فناوری، بحث‌های گسترده‌ای در مورد کاربردها و محدودیت‌های آن در آینده شکل خواهد  گرفت.
 


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره