نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

چرت روزانه منظم خطر زوال عقل را کاهش می دهد

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
چرت روزانه منظم خطر زوال عقل را کاهش می دهد

آخرین خبر/ به گفته محمد الماسری، متخصص هوش مصنوعی (AI) و استاد دانشگاه واترلو، عادات ساده روزانه، مانند چرت کوتاه و فعال ماندن، می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

به نقل از نیوزویک، بر اساس داده های سال 2014 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) بیش از 5 میلیون آمریکایی بالای 65 سال با زوال عقل زندگی می کنند. زوال عقل به اشکال مختلف ظاهر می شود – که شایع ترین شکل آن آلزایمر است - و با اختلال در توانایی به خاطر سپردن، فکر کردن و تصمیم گیری مشخص می شود.

دانشمندان بر این باورند که آلزایمر ناشی از تجمع غیرطبیعی پروتئین ها در داخل و اطراف سلول های مغز ما بروز پیدا می کند، اگرچه هنوز مشخص نیست دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد این تجمع می شود. اما آنچه می دانیم این است که خطر ابتلا به آلزایمر به طیف وسیعی از عوامل ژنتیکی و محیطی بستگی دارد.

الماسری به نیوزویک گفت: «هوش مصنوعی به یک موضوع ملموس و خانگی تبدیل شده است. ما باید بدانیم که هوش مصنوعی چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند انجام دهد. اما هوش طبیعی انسان بسیار مهمتر است و ما باید با توجه به آمادگی جسمانی، ذهنی و روحی خود از آن مراقبت کنیم.»

درست مانند ماهیچه های ما، حافظه ما نیز به ورزش منظم نیاز دارد و تصور می شود که از یک اصل "از آن استفاده کن وگرنه از دستش بده" پیروی می کند.

الماسری می نویسد: «انسان ها می توانند عمداً با انجام «بازی های مغزی» یا انجام تمرینات مغزی روزانه حافظه خود را توسعه داده و آزمایش کنند.»

او  با تکیه بر گوگل و سایر موتورهای جستجو می گوید که ما از این آموزش مغز غفلت می کنیم و به هوش مصنوعی اجازه می دهیم خودش را به عنوان "هوش واقعی" معرفی کند.

علاوه بر ورزش دادن به مغز، مهم است که به آنها استراحت منظم بدهیم. به طور فزاینده‌ای، مطالعات نشان داده‌اند که چرت‌های منظم و کوتاه در طول روز عملکرد ما را در تست‌های شناختی، به‌ویژه تست‌های مرتبط با حافظه، بهبود می‌بخشد. الماسری چرت زدن را به عنوان " تنظیم مجدد " برای عملکردهای مغز و بدن توصیف می کند.

او می‌گوید: چرت زدن به این معنی است که در ظهر به مغزمان خوابی خوب بدهیم تا دوباره شارژ شود، حافظه‌مان را بازنویسی کنیم و رویا ببینیم. به جای اینکه مغزی که بدون وقفه کار کند، مثلا از ساعت 6 صبح تا 11 شب.

"شما نمی توانید مغز و بدن خود را مجبور کنید بیشتر از آنچه نیاز دارند چرت بزنند. اگر کار می کنید، بخشی از استراحت ظهر خود را برای چرت زدن استفاده کنید، سر خود را بر دستان خود، روی میز قرار دهید و استراحت کنید. اگر بازنشسته هستید یا کار نمی کنید، هر زمانی زمان چرت زدن است و این کار را در رختخواب انجام دهید."

الماسری همچنین توصیه می کند یک روز استراحت واقعی را در برنامه هفتگی خود بگنجانید، فعال بمانید، یک رژیم غذایی سالم را اتخاذ کنید و مصرف الکل را به حداقل برسانید. استرس مزمن نیز با افزایش خطر زوال شناختی مرتبط است.

خبرنگار: زینب مومن زاده

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره