2. برگزیده

آب در نمونه خاک ماه کشف شد

مهر
آب در نمونه خاک ماه کشف شد

مهر/محققان چینی در نمونه خاک ماه که درماموریت چانگ ۵ به زمین ارسال شده، مواد معدنی غنی از آب کشف کرده اند.

به نقل از ایندپندنت، این کشف نشاندهنده وجود نشانه های آب ارتفاعات بالاتری از سیاره است که در ماموریت های قبلی بررسی شده بود و احتمالا به انجام ماموریت هایی به ماه در میانه رقابت فضایی چین و آمریکا منجر می شود.

محققان آکادمی علوم چین متوجه شدند مولکول های آب می توانند در مناطق آفتابی ماه به شکل نمک های هیدرات شده، باقی بمانند.

یافته های مذکور که در ژورنال نیچر آسترونومی منتشر شده، سرنخ هایی جدید درباره ترکیبات شیمیایی و فیزیک آب ماه فراهم می کند. این روند می تواند شیوه استخراج مواد معدنی برای تامین سوخت موشک در ماموریت های ماه را شکل دهد.

هرچند مواد معدنی که فضانوردان آپولو چند دهه قبل به زمین ارسال کردند، حاکی از آن است که ماه احتمالا خشک است، اما اکتشافات اخیر نشان می دهد نزدیک ترین همسایه زمین مخازنی از آب دارد.

نمونه هایی که در ماموریت چانگ ۵ جمع آوری شده حاکی از وجود آب روی سطح ماه است. جدیدترین پژوهش از نمونه های جمع آوری شده طی این ماموریت یک کریستال معدنی ناشناخته به نام ماده معدنی ناشناخته ماه (ULM-1) کشف شد که غنی از مولکول های آب و آمونیاک است. یافته های محققان حاکی از آن است که مولکول های آب در مناطق آفتابگیر ماه به شکل نمک های هیدراته باقی می مانند.

همچنین پژوهشگران متوجه شدند مولکول های آبی تا ۴۰ درصد حجم توده معدنی را تشکیل می دهند و از سوی دیگر احتمالا آلوده شدن آن به اگزوز موشک را نیز رد کردند.

به عنوان مثال در سال ۲۰۰۹ میلادی ماموریت چاندرایان یک هندوستان نشانه هایی از موادمعدنی هیدراته روی ماه و به شکل مولکول های اکسیژن و هیدروژن یافت.

اخیر نیز ناسا از کشف آب روی مناطق آفتابگیر ماه در ۲۰۲۰ میلادی خبر داده بود.