نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

در آسمان ایران تا صد شهاب‌ در ساعت می‌توانید ببینید!

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
در آسمان ایران تا صد شهاب‌ در ساعت می‌توانید ببینید!

خبرآنلاین/ آسمان زمین در آستانه سه شهاب باران است؛ بارش شهابی دلتا دلوی جنوبی، آلفا جدی و برساوشی که تماشایی‌ترین آن‌ها،شهاب‌باران برساوشی با اوج فعالیت صد شهاب در هر ساعت از شامگاه ۲۱ مرداد ماه، خواهد بود.

بارش شهابی دلتا دلوی جنوبی در اواخر جولای به اوج خود می‌رسد؛ این بارش شهابی، امسال، مصادف با دومین بارش شهابی کوچکتر، آلفا جدی خواهد بود اما نگران نباشید، یکی از پربارترین شهاب‌باران‌های سالانه در راه است.

 اوج فعالیت بارش شهابی دلتا دلوی جنوبی، امسال در اوایل صبح سه‌شنبه اتفاق می‌افتد و انتظار می‌رود در شرایط ایده‌آل ۱۵ تا ۲۰ شهاب در ساعت در نیمکره شمالی، زیر آسمان تاریک قابل مشاهده باشد. مشاهده باید در نیمکره جنوبی حتی بهتر باشد؛ به گفته انجمن شهاب سنگ آمریکا، این بارش تا ۲۱ آگوست ادامه دارد.

تقریباً در همان زمان، بارش شهابی آلفا جدی باید حدود پنج شهاب در ساعت تولید کند و بارش شهابی آن تا ۱۵ اوت ادامه خواهد داشت. البته این دو شهاب‌باران فعالیت نسبتا کمی دارند و از نگاه ناظران معمولی در هر ساعت حدود ۵ شهاب دیده خواهد شد.

سه بارش‌شهابی به اوج فعالیت می‌رسند/ در آسمان ایران تا صد شهاب‌ در ساعت می‌توانید ببینید!

اما شهاب‌باران برساووشی که شامگاه ۲۱ مرداد و بامداد ۲۲ مرداد به اوج فعالیت خود می‌رسد، نمایش بسیار پرفروغ‌تری دارد به‌طوری که به فعالیت ایده‌آل صد شهاب در ساعت می‌رسد و بدین ترتیب ناظران می‌توانند بیش از سی شهاب در هر ساعت با چشم غیرمسلح ببینند.

سالانه بارش‌های شهابی متعددی رخ می‌دهد و برای دیدن آنها به تجهیزات خاصی نیاز ندارید؛ کافی است از شهر خارج شوید و زیر آسمان تاریک دراز بکشید تا بیشترین مساحت ممکن را از آسمان زیر نظر بگیرید.

بیشتر بارش‌های شهابی از بقایای دنباله‌دارها سرچشمه می‌گیرند. هنگامی که سنگ‌های فضایی به سرعت وارد جو زمین می‌شوند، مقاومت هوا آنها را بسیار داغ می‌کند، این باعث می‌شود که هوا در اطرافشان داغ شود و بدرخشد و برای مدت کوتاهی، دمی آتشین در پشت آنها شکل گیرد. 

این پدیده در آسمان سراسر ایران نیز قابل مشاهده است.

منبع: local۱۲

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره