2. برگزیده

کشف بزرگ ناسا در مریخ / نشانه‌های حیات در سیاره سرخ

خبرآنلاين
کشف بزرگ ناسا در مریخ / نشانه‌های حیات در سیاره سرخ

خبرآنلاین/مریخ‌نورد استقامت در حال پژوهش بر روی سنگ‌هایی است که شاید حاوی فسیل‌های باستانی و نشانه‌های حیات روی سیاره سرخ باشند.

دانشمندانی که با مریخ‌نورد پرسویرنس (استقامت) ناسا کار می‌کنند، می‌گویند مدعی کشف حیات در مریخ نیستند؛ اما اغلب آن‌ها سنگی را که کاوشگر به‌تازگی مطالعه کرده است، «به احتمال زیاد حاوی میکروب‌های مریخی فسیل‌شده» می‌دانند. دانشمندان امیدوارند که تکه‌سنگ بررسی‌شده با پرسویرنس، در سال‌های آتی به زمین آورده شود تا به‌منظور دستیابی به پاسخ‌های قطعی‌تر، تحت تجزیه‌وتحلیل دقیق‌تر قرار گیرد.

سنگ چیاوا فالز ویژگی‌هایی دارد که به آثار به‌جامانده‌ی احتمالی از میکروب‌های زنده در دوران گرم و مرطوب مریخ در چند میلیارد سال پیش شباهت دارد.

کنت فارلی، دانشمند ماموریت و استاد ژئوشیمی در موسسه فناوری کالیفرنیا، می‌گوید «چیاوا فالز دست‌کم برای من جذاب‌ترین سنگی است که تاکنون جمع‌آوری کرده‌ایم.» وی افزود اگر بتوان این سنگ را برای مطالعه به زمین آورد، می‌تواند به این پرسش که آیا حیات زمانی در مریخ وجود داشته است یا خیر، پاسخ دهد.

یکی از بخش‌های کلیدی ماموریت پرسویرنس، حفاری نمونه‌هایی از سنگ‌های جذاب مریخی است تا ماموریتی در آینده آن‌ها را برای مطالعه با ابزارهای پیشرفته‌ی آزمایشگاهی به زمین بیاورد. بااین‌حال، ماموریت بازگشت نمونه‌های مریخ با مشکلات بزرگ در زمینه‌ی ساخت و تامین بودجه مواجه شده است. بیل نلسون، مدیر ناسا اوایل امسال گفت برچسب قیمت ۱۱ میلیارد دلاری این ماموریت و آوردن نمونه‌ها تا سال ۲۰۴۰، پذیرفتنی نیست.

سنگ اسرارآمیز مریخی تاریخ سیاره سرخ را فاش می‌کند!

مقام‌های آژانس فضایی آمریکا اکنون به‌دنبال دریافت ایده از شرکت‌های خصوصی برای انجام ماموریت با هزینه‌ی کمتر هستند. هر تصمیمی که ناسا درنهایت بگیرد، بر آینده‌ی اکتشافات پرسویرنس تاثیر خواهد گذاشت.