نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

ناخن چماقی؛ نشانه‌ای برای سرطان ریه

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
ناخن چماقی؛ نشانه‌ای برای سرطان ریه

آخرین خبر/  متخصصان می‌گویند یک آزمایش ساده انگشت می‌تواند به تشخیص سرطان ریه کمک کند. «تست پنجره شامروت» یا «تست الماس»، ترفند پنج ثانیه‌ای برای ناخن‌های ساییده شده است که نشانه آشکار بیماری است.

به نقل از دیلی میل،تنها کافی است انگشت شست یا انگشت اشاره خود را با هم فشار دهید و ببینید که آیا شکاف الماسی شکل بین آن‌ها وجود دارد یا خیر. اگر پنجره ای وجود نداشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از تجمع مایع در اطراف ریه ها باشد که نشانه سرطان ریه، مرگبارترین سرطان در آمریکا است.

این ترفند موضوع چندین پست رسانه‌های اجتماعی بوده است و اغلب به عنوان یک ابزار غربالگری اولیه برای این بیماری استفاده می شود. چماقی شدن انگشتان زمانی اتفاق می افتد که بافت نرم انتهای انگشتان متورم شده و باعث تغییر شکل ناخن‌ها شود.

مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، با این حال کارشناسان معتقدند که این امر می‌تواند به دلیل تولید بیش از حد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF)باشد، پروتئینی که به رگ های خونی می‌گوید رشد کنند.

این منجر به افزایش جریان خون در نواحی مانند انگشتان و همچنین تجمع مایع در سراسر بدن به نام ادم و التهاب می شود.

باور بر این است که چماقی شدن انگشتان در بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) - شایع ترین نوع آن - بیشتر مشاهده می‌شود، به طوری که ۳۵ درصد بیماران آن را گزارش کرده‌اند.

با این حال، اگر آن پنجره الماسی را نبینید، به این معنی نیست که سرطان دارید. انگشتان چماقی در شرایطی مانند بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو و مشکلات تیروئید نیز دیده می‌شود.

دکتر دانیل سوگای، متخصص پوست در سیاتل، در تیک تاک گفت که او این آزمایش را توصیه می‌کند چون نگران سرطان ریه در بیماران مبتلا به انگشتان چماقی است.

اشلی واسالو که در دهه ۳۰ به سرطان ریه مرحله چهار مبتلا شده بود، گفت که چماقی شدن انگشت یکی از اولین نشانه های این بیماری است، اگرچه او تا زمانی که در بیمارستان بستری نشده بود، از آزمایش الماس مطلع نبود.

اشلی در یک ویدیوی تیک تاک، کلیپی از اورورا لوکاس، یکی از بازماندگان سرطان ریه را نشان داد که در مورد علائمی که در سن ۲۸ سالگی به سرطان ریه مبتلا شده بود، صحبت می کرد.

اورورا گفت که در حالی که او به خاطر سرطان تحت درمان بود، پزشکان او مرتب شکل ناخن‌هایش را بررسی می‌کردند و به او می گفتند که سرطان ممکن است باعث آن شده باشد.

 

مترجم: فرزانه عطار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره