نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

پایانی برای افسانه حافظه سه ثانیه‌ای ماهی قرمز

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
پایانی برای افسانه حافظه سه ثانیه‌ای ماهی قرمز

آخرین خبر/ حافظه سه ثانیه‌ای ماهی ها  یک افسانه علمی است که به قدری مشهور شده که به توهینی رایج تبدیل شده است. اما دانشمندان اکنون می گویند که حافظه «سه ثانیه ای» ماهی قرمز یک افسانه است.

 به نقل ازدیلی میل، پروفسور کولوم براون، متخصص شناخت ماهی از دانشگاه مک کواری در سیدنی، استدلال می کند که ماهی قرمز و تقریبا تمام ماهی های دیگر، خاطرات بی نظیری برای مکان ها و حتی هویت دوستان خود دارند.

پروفسور براون در مجموعه ای از آزمایش ها دریافت که ماهی های رنگین کمانی می توانند مسیری را از طریق یک تور ماهیگیری شبیه سازی شده تا یک سال به یاد بیاورند. پروفسور براون به رادیو بی بی سی گفت: به جرات می توانم بگویم که هر حیوانی که چنین ظرفیتی نداشته باشد، چه ماهی و چه غیر آن، در دنیای واقعی دوام نخواهد آورد.

ماهی قرمز اغلب به دلیل حافظه ضعیف و مهارت‌های شناختی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما پروفسور براون می‌گوید که واقعیت می‌تواند متفاوت از این باشد.

او می‌گوید: مهم نیست به کجا می روید، مردم انتظار بسیار بسیار کمی از حافظه ماهی قرمز دارند. من فکر می کنم ماهی قرمز نماد ماهی ها به طور کلی است. این داستان کلی وجود دارد که ماهی ها حافظه ضعیفی دارند.

همان طور که پروفسور براون اشاره می کند، اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، ماهی ها قادر به یادگیری رفتارهای جدید یا یادگیری نحوه سازگاری با تغییرات محیط خود نخواهند بود.

اما علی رغم رایج بودن این باور، دانشمندان سال ها است که می دانند ماهی ها توانایی های یادگیری چشمگیری دارند.

او ماهی های رنگین کمانی را در یک مخزن با مدل مینیاتوری یک تور ماهیگیری قرار داد که در آن یک سوراخ را برش داده بود تا به عنوان مسیر فرار عمل کند. در حالی که او این آزمایش را بارها و بارها انجام می داد، متوجه شد که ماهی در پیدا کردن حفره فرار سریع تر شده است.

پروفسور براون می گوید: در پایان چهار یا پنج آزمایش، آنها اساساً با آرامش در مقابل تور شنا می کردند. و تقریبا در وسط آکواریوم، آن ها به معنای واقعی کلمه یک چرخش U شکل انجام می دادند و مستقیما در سوراخ شنا می کردند. و من گفتم، وای، این باورنکردنی است. جالب تر اینکه ۱۱ ماه بعد وقتی او ماهی ها را به دستگاه بازگرداند، آن ها هنوز در اولین تلاش خود توانستند حفره را پیدا کنند.

این تنها مطالعه ای نیست که نشان می دهد ماهی ها حافظه بسیار بهتری نسبت به آنچه مردم فکر می‌کنند دارند.

در سال ۲۰۲۲، محققان دانشگاه آکسفورد ۹ ماهی قرمز را آموزش دادند تا قبل از توقف برای دریافت غذا، دقیقا ۷۰ سانتی متر در مخزن خود شنا کنند.

 

محققان دریافتند که ماهی ها می توانند از خطوط راه راه بر روی دیواره های مخزن برای نقشه برداری از محیط خود به همان شیوه ای که ماهی ها از سنگ و جلبک دریایی در حیات وحش استفاده می کنند، استفاده کنند. به همین ترتیب، پروفسور براون اشاره می کند که بسیاری از ماهی ها علی رغم سال ها دوری از دریا، قادر به بازگشت به مکان های پرورش خود هستند.

او می گوید: همه ما می دانیم که ماهی قزل آلا و ماهی آزاد هر سال دقیقا به یک مکان برای زاد و ولد باز می گردند. شواهد شگفت انگیزی از الگوهای مهاجرتی و رفتار تخم ریزی و زمینه های پرورش ماهی وجود دارد.


به عنوان مثال، بریتانیا خانه ماهی آزاد اقیانوس اطلس است که تخم های خود را در شن و ماسه جریان های آب شیرین در امتداد ساحل غربی اسکاتلند می گذارد. ماهی آزاد جوان پس از تخم گذاری، قبل از راه یافتن به دریا، ماه ها و یا سال ها را در آب شیرین می گذراند.

ماهی آزاد ممکن است تا شش سال در دریا بماند و قبل از شنا کردن در رودخانه در طول پاییز به بلوغ برسد. 

پروفسور براون می‌گوید: «اگر تجزیه و تحلیل کنید، بیشتر رفتارهایی که حیوانات انجام می‌دهند با یادگیری یک خاطره سازگار و تنظیم می‌شوند.»

پروفسور براون استدلال می‌کند که ماهی‌ها حتی توانایی تشخیص یکدیگر را دارند و ترجیحاً با ماهی‌هایی که قبلاً ملاقات کرده‌اند معاشرت می‌کنند. او اضافه می کند که با نگاهی به گذشته، این باور که حافظه ماهی کوتاه است، تنها یک ایده عجیب است.

 

مترجم: فرزانه عطار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره