گیاه‌خواری شاید سن بیولوژیک را کاهش دهد

آخرين خبر
گیاه‌خواری شاید سن بیولوژیک را کاهش دهد

آخرین خبر/  یک مطالعه نشان می دهد که رژیم گیاهخواری تنها به مدت هشت هفته ممکن است سن بیولوژیکی افراد را کاهش دهد و به کاهش وزن کمک کند. در یک پژوهش داوطلبانی که فقط غذاهای گیاهی مصرف کردند به کاهش سن قلب، هورمون، کبد و سیستم های التهابی و متابولیکی دست یافتند. با این حال، به گفته محققان دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، این تغییرات در شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی آن‌ها شامل گوشت، تخم مرغ و لبنیات بود، دیده نشد.

به نقل از دیلی میل،کسانی که در طول مطالعه رژیم گیاهخواری داشتند، به طور متوسط ​​دو کیلوگرم بیشتر از کسانی که این رژیم را نداشتند، وزن کم کردند. این موضوع احتمالاً به این دلیل است که آن‌ها 200 کالری کمتر در روز در وعده‌های غذایی ارائه شده در چهار هفته اول مصرف کردند.

برخی معتقدند که رژیم گیاهخواری طولانی مدت ممکن است منجر به کمبودهای تغذیه‌ای شود و ممکن است برای همه سنین مناسب نباشد.

این یافته ها که در مجله BMC Medicine منتشر شده است، براساس یک مطالعه کوچک بر روی ۲۱ دوقلوی همسان ۳۹ ساله است که نیمی از آن ها رژیم گیاهخواری داشتند، در حالی که خواهر و برادر دیگر رژیم غذایی همه چیزخوار داشتند.

در پایان این مطالعه، محققان کاهش در تخمین سن بیولوژیکی را براساس سطوح متیلاسیون DNA - نوعی اصلاح شیمیایی DNA که برای تخمین سن بیولوژیکی استفاده می شود - مشاهده کردند.

پیری بیولوژیکی به کاهش عملکرد بافت‌ها و سلول ها در بدن در مقابل سن تقویمی اشاره دارد. تحقیقات قبلی گزارش داده‌اند که افزایش سطح متیلاسیون DNA با پیری ارتباط دارد. با این حال، وارون دواراکا، از شرکت آزمایش اپی ژنتیک TruDiagnostic Inc و کریستوفر گاردنر از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا و همکارانش گفتند که مشخص نیست که تفاوت های بین این دو را تا چه حد می توان به تفاوت های رژیم غذایی نسبت داد.

برای بررسی رابطه بین رژیم غذایی، وزن و پیری، علاوه بر اثرات بلندمدت رژیم های گیاهخواری، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

تام سندرز، استاد بازنشسته تغذیه و رژیم درمانی کالج کینگز لندن که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: این تحقیق تفاوت هایی را از نظر افزایش سن برای گیاهخواران نشان داد، اما این واقعیت را در نظر نمی گیرد که علائم کمبود ویتامین و مواد معدنی اغلب سال ها طول می کشد تا ظاهر شود.

وی افزود: تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که رژیم گیاهخواری ممکن است برای سلامت افراد مسن مفید نباشد.

پروفسور سندرز گفت: «اگرچه مطالعات نشان می دهد که رژیم های گیاهخواری ممکن است اثرات مطلوبی بر سلامت در میانسالی داشته باشند (مانند خطر کم تر بیماری قلبی - عروقی و دیابت نوع ۲)، اما این در مورد گیاهخواران مسن تر که به نظر می رسد بیشتر از کاهش ماهیچه، تراکم استخوانی پایین و اختلالات عصبی رنج می‌برند که تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی دارند، صادق نیست. در واقع، امید به زندگی در گیاهخواران در مقایسه با کسانی که رژیم های غذایی ترکیبی را انتخاب می کنند، متفاوت نیست.

دکتر Duane Mellor، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن رژیم غذایی بریتانیا، گفت: اگرچه این مطالعه یک رژیم گیاهخواری را با یک رژیم غذایی همه چیزخوار مقایسه کرد، اما این رژیم ها از نظر کالری کاملاً مطابقت نداشتند. ممکن است کاهش در انرژی دریافتی به طور بالقوه نحوه تغییر DNA شرکت کنندگان را تغییر دهد.

دکتر ملور تاکید کرد که از گروه گیاهخوار خواسته شد دو برابر تعداد وعده‌های سبزیجات، میوه بیشتر و حبوبات، آجیل و دانه‌های بیشتری نسبت به گروه همه‌چیزخوار بخورند، که تا حدی می‌تواند تفاوت‌های گزارش‌شده را توضیح دهد.

مترجم: فرزانه عطار