نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

ربات پینگ‌پنگ ‌باز گوگل، انسان‌ها را شکست داد

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ایسنا/ انسان‌ها بیش از ۴۰ سال است که برتری خود را نسبت به ربات‌ها در بازی تنیس روی میز حفظ کرده‌اند، اما پیشرفت‌های اخیر در دیپ‌مایند گوگل نشان می‌دهد که روزهای تسلط ما ممکن است به شماره افتاده باشد.

 همانطور که در مقاله پیش چاپ منتشر شده در روز هفتم اوت شرح داده شده است، محققان اولین سیستم رباتیکی را طراحی کرده‌اند که قادر به عملکردی مشابه انسان در سطح تازه‌کار در پینگ پنگ است و ویدئوهایی نیز برای اثبات آن وجود دارد.

به نقل از پاپ‌سای، محققان اغلب بازی‌های کلاسیکی مانند شطرنج و گو(Go) را برای آزمایش قابلیت‌های استراتژیک هوش مصنوعی انتخاب می‌کنند اما وقتی نوبت به ترکیب استراتژی و حرکات فیزیکی در لحظه می‌رسد، یک استاندارد قدیمی صنعت رباتیک، تنیس روی میز است. مهندسان بیش از چهار دهه است که به دلیل نیازهای محاسباتی و فیزیکی شدید این ورزش که شامل انطباق سریع با متغیرهای دینامیکی، حرکات پیچیده و هماهنگی بصری است، دستگاه‌های گوناگون را در برابر انسان در رقابت‌های بی‌شماری پینگ‌پنگ قرار داده‌اند.

ربات‌ها باید در مهارت‌های سطح پایین، مانند بازگرداندن توپ، و همچنین مهارت‌های سطح بالا، مانند استراتژی و برنامه‌ریزی بلندمدت برای رسیدن به یک هدف، خوب باشند.

مهندسان برای توسعه ربات بسیار پیشرفته خود، ابتدا مجموعه داده بزرگی از «حالت‌های اولیه توپ تنیس روی میز» شامل اطلاعات موقعیت، چرخش و سرعت را گردآوری کردند. آنها سپس سیستم هوش مصنوعی خود را با استفاده از این مجموعه داده در شبیه‌سازی‌های مجازی دقیق فیزیکی برای یادگیری مهارت‌هایی مانند سرویس‌های برگشتی و هدف‌گیری بک‌هند تمرین دادند.

آنها هوش مصنوعی را با یک بازوی رباتیک که قادر به انجام حرکات پیچیده و سریع است جفت کردند و آن را در برابر بازیکنان انسانی قرار دادند. این داده‌ها، از جمله اطلاعات بصری توپ‌های پینگ‌پنگ دریافت شده توسط دوربین‌های روی ربات، سپس دوباره در شبیه‌سازی‌ها برای ایجاد یک حلقه بازخوردی مداوم از یادگیری، تجزیه و تحلیل شدند.

سپس زمان مسابقات فرا رسید. دیپ‌مایند گوگل ۲۹ بازیکن انسانی را در چهار سطح مهارت، مبتدی، متوسط، پیشرفته، و بالاتر از پیشرفته انتخاب کرد و از آنها خواست که در برابر بازوی رباتیک خود بازی کنند. به گفته محققان، از این تعداد، این دستگاه در مجموع ۱۳ مسابقه یا ۴۵ درصد از چالش‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشت تا عملکردی کاملا آماتور در سطح انسانی را نشان دهد.

علاقه‌مندان به تنیس روی میز که نگران از دست دادن قدرت خود در برابر ربات‌ها هستند، می‌توانند نفس راحتی بکشند البته احتمالا این نیز موقت است. در حالی که سیستم رباتیک بازیکنان سطح مبتدی را شکست داد، تنها ۵۵ درصد از مسابقات خود را در برابر رقبای متوسط ‌برد و نتوانست هیچ کدام را در برابر دو انسان سطح پیشرفته پیروز شود. در همین حال، شرکت‌کنندگان در مطالعه، آن را تجربه‌ای «مفرح» و «درگیرکننده» توصیف کردند، صرف نظر از اینکه بازی خود را بردند یا خیر. همچنین گزارش شده است که آنها علاقه زیادی به مسابقات مجدد با این ربات نشان دادند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره