باستان‌شناسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی چگونه انجام می‌شود؟

ایسنا/ هدف پروژه باستان‌شناسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی درک چگونگی استفاده و ذخیره فضانوردان از محموله‌ها در سراسر این آزمایشگاه مداری برای کمک به توسعه زیستگاه‌های فضایی آینده است.

محققان باستان‌شناسی یک «رایانه کم استفاده شده» را در ایستگاه فضایی بین‌المللی در نزدیکی سرویس بهداشتی، در نقطه‌ای که انتظار نمی‌رفت این دستگاه در آن جا باشد، مشاهده کردند.

به نقل از اسپیس، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چگونه فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی از آزمایشگاه شلوغی که از سال ۲۰۰۰ به طور تمام وقت توسط انسان‌ها اشغال شده است، بهترین استفاده را می‌کنند.

این مطالعه در مجله PLOS One در روز هفتم اوت منتشر شد و بخشی از مجموعه‌ای از پروژه‌های باستان‌شناسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی است که از یک روش محبوب در زمین برای ردیابی نحوه استفاده از اشیاء در فضا استفاده می‌کنند و به آن «گودال آزمایشی» می‌گویند.

در روی زمین، باستان‌شناسان اغلب از گودال‌های نمونه در سراسر محل باستان‌شناسی برای ارزیابی مکان‌هایی که آثار باستانی در آنها باقی مانده‌اند، استفاده می‌کنند. ردیابی ایستگاه فضایی بین‌المللی از این نظر چالش برانگیزتر است، زیرا همه چیز شناور است و همه علاوه بر زمین، از دیوارها و سقف‌ها برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند.

بنابراین، محققان از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی خواستند تا ۶ منطقه اطراف این مجتمع ۶ خوابه را به شکل یک مربع در نظر بگیرند و به صورت دوره‌ای از آن مناطق عکس بگیرند تا ببینند چگونه موارد گوناگون در طول زمان در اطراف این ایستگاه جابه‌جا می‌شوند.

باستان‌شناسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی چگونه انجام می‌شود؟

با بررسی دیوار روبروی سرویس بهداشتی و تجهیزات ورزشی مجاور در ماژول Tranquility ایالات متحده آمریکا، طیفی از موارد غیرمنتظره کشف شد. رایانه گفته شده، مجموعه‌ای از کیسه‌های قابل بسته‌بندی و حتی لوازم آرایش. همه اینها در مکانی بودند که به طور رسمی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات تعیین شده بود.

بازرسان در یک بیانیه مطبوعاتی نوشتند: در واقع تعمیر و نگهداری در آنجا انجام نشده است.

ناسا مشغول مطالعه چگونگی ایجاد نسل بعدی زیستگاه‌های فضایی توسط شرکت‌های‌ تجاری پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ است و به گفته نویسندگان این مطالعه، یافته‌ها می‌تواند به توسعه زیستگاه‌های فضایی آینده کمک کند.

نویسندگان تاکید کردند که ردیابی مصنوعات در فضا پیامدهای گسترده‌تری برای درک نحوه استفاده و نگهداری انسان از اشیاء در مکان‌های گوناگون به طور کلی دارد.

در حالی که ایستگاه فضایی یک مکان مدرن است، ایده‌هایی که نویسندگان مطالعه از آنها استفاده می‌کنند باستانی هستند: «متافیزیک» ارسطو در مورد «پتانسیل» اشیاء و استفاده از آنها و چرایی اهمیت آن در قرن چهارم قبل از میلاد بحث کرده است.

جاستین والش (Justin Walsh)، نویسنده ارشد این مطالعه، استاد تاریخ هنر، باستان‌شناسی و مطالعات فضایی در دانشگاه چپمن کالیفرنیا، می‌گوید: این مرجع مورد علاقه من در مقاله باستان‌شناسی فضایی است.