نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

اسپیس‌ایکس بارها مقررات زیست محیطی را نقض کرده است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اسپیس‌ایکس بارها مقررات زیست محیطی را نقض کرده است

ایسنا/یک آژانس ایالتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اسپیس‌ایکس شرکت متعلق به ایلان ماسک با انتشار مکرر آلاینده‌ها در داخل یا نزدیک پهنه‌های آبی در تگزاس، مقررات زیست‌محیطی را نقض کرده است.

 اطلاعیه کمیسیون کیفیت زیست محیطی تگزاس(TCEQ) در هفته گذشته، پنج ماه پس از آن منتشر شد که دفتر منطقه ۶ آژانس حفاظت از محیط زیست، که تگزاس و ایالت‌های اطراف آن را پوشش می‌دهد، به اسپیس‌ایکس اطلاع داد که قانون آب پاک را با فعالیتش نقض کرده است.

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، کمیسیون کیفیت زیست محیطی تگزاس گفت که دفتر این آژانس در شهر هارلینگن تگزاس جنوبی، در نزدیکی مرکز پرتاب‌های فضایی استاربیس در بوکاچیکا، شکایتی را در روز ۶ اوت سال ۲۰۲۳ دریافت کرد که در آن ادعا شده بود اسپیس‌ایکس بدون مجوز آب مخصوصی که برای کنترل فشار احتراق موتورها و صدای تولید شده استفاده می‌شود را تخلیه می‌کند.

در مجموع، منطقه هارلینگن ۱۴ شکایت مبنی بر تأثیرات زیست محیطی از این سیستم تأسیسات فضایی دریافت کرد.

شرکت‌های هوافضا، از جمله اسپیس ایکس، عموما باید از قوانین ایالتی و فدرال پیروی کنند تا برای پرتاب‌های آتی، تاییدیه اداره هوانوردی فدرال را دریافت کنند. اسپیس ایکس به دنبال مجوز برای انجام حداکثر ۲۵ پرتاب و فرود سالانه فضاپیمای استارشیپ و موشک سوپر هوی خود در تاسیسات بوکاچیکا بود. این اطلاعیه‌های مبتنی بر نقض قوانین می‌تواند این تاییدیه‌ها را به تاخیر بیاندازد و برای اسپیس‌ایکس جریمه مادی به همراه داشته باشد.

اسپیس ایکس در یک پست طولانی در  شبکه اجتماعی ایکس گفته است که تنظیم کننده‌ها به این شرکت گفته‌اند که می‌تواند با وجود اعلامیه‌های مبتنی بر نقض قوانین، به عملیات پرتاب ادامه دهد.

اسپیس‌ایکس نوشت: در طول هماهنگی مداوم خود با کمیسیون کیفیت زیست محیطی تگزاس و آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا، ما صریحا پرسیده‌ایم که آیا عملیات سیستم آب باید متوقف شود یا خیر و به ما اطلاع داده شد که عملیات می‌تواند ادامه یابد.

عجله برای بازسازی

تحقیقات نشان داده است که اسپیس‌ایکس فاضلاب صنعتی را بدون مجوز چهار بار بین ماه‌های مارس و ژوئیه سال جاری تخلیه کرده است.

سیستم‌های آبی شعله گرما، صدا و انرژی تولید شده توسط پروازهای آزمایشی مداری و پرتاب موشک را منحرف می‌کنند. اما اسپیس‌ایکس قبل از شروع پروازهای آزمایشی بزرگترین موشک تاریخ یعنی استارشیپ، آن سیستم را در مرکز پرتاب خود در بوکاچیکا ایجاد نکرد.

اسپیس ایکس در حال توسعه فضاپیماهای استارشیپ است تا افراد و تجهیزات را به ماه منتقل کند. در اولین پرواز آزمایشی استارشیپ در آوریل ۲۰۲۳، انرژی حاصل از این موشک باعث شد سکوی پرتاب بتنی اسپیس‌ایکس منفجر شود و فضاپیمای آن نیز در هوا منفجر شود.

تکه‌های بتن به یک مکان لانه‌سازی و مهاجرت که برای برخی از گونه‌های در معرض خطر انقراض مهم است پرتاب شد و آتشی به وسعت ۳.۵ هکتار در پارک ایالتی بوکا چیکا در جنوب سکوی پرتاب برانگیخت. در پاسخ، گروه‌های زیست محیطی شکایتی را علیه اسپیس‌ایکس و اداره هوانوردی فدرال که مجوز پرتاب آن را صادر کرده بودند، تنظیم کردند.

 

با فشار ماسک برای انجام یک پرواز آزمایشی مداری دیگر در عرض یک تا دو ماه، اسپیس ایکس برای بازسازی سکوی پرتاب با نصب یک سیستم آبی جدید برای جلوگیری از انفجار مجدد با عجله اقدام کرد. به گفته تنظیم کننده‌ها، این شرکت فرآیند صدور مجوز که آن را ملزم به رعایت محدودیت‌های تخلیه آلاینده می‌کند و می‌گوید چگونه فاضلاب خود را تصفیه کند، دور زده است.


اسپیس‌ایکس اولین آزمایش فشار کامل خود را از سیستم آبی در ژوئیه ۲۰۲۳ انجام داد. حدود یک ماه بعد، در ۲۵ اوت ۲۰۲۳، آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا بررسی را آغاز کرد و اطلاعاتی را از این شرکت در مورد تخلیه فاضلاب و موارد دیگر درخواست کرد.

براساس سوابق به دست آمده توسط سی‌ان‌بی‌سی، اسپیس‌ایکس در روز ۱۳ مارس اخطار رسمی نقض را دریافت کرد.

در روز ۱۴ مارس، ماسک به رغم دریافت اطلاعیه آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا با استفاده از سیستم آبی غیرمجاز خود در محل پرتاب، سومین پرواز آزمایشی استارشیپ را اجرا کرد.

این شرکت با پرواز آزمایشی به نقاط عطف جدیدی دست یافت و ماسک پیروز ظاهر شد. بیل نلسون، رئیس ناسا به اسپیس ایکس بابت پرواز آزمایشی موفقیت آمیز تبریک گفت. اگرچه موشک در هنگام فرود بر فراز اقیانوس هند از دست رفت.

مهندس محیط زیست اریک روش(Eric Roesch) پیش‌بینی کرد که اسپیس‌ایکس حتی قبل از اولین پرواز آزمایشی استارشیپ به یک سیستم آبی در سکوی پرتاب نیاز داشته است. او همچنین یکی از اولین کسانی بود که اسپیس‌ایکس را به دلیل استفاده از چنین سیستمی بدون مجوزهای مناسب مورد توجه قرار داد.

روش در مصاحبه‌ای گفت، هنگامی که آژانس‌ها به اسپیس ایکس اطلاع دادند که قوانین زیست محیطی را نقض می‌کند، ادامه عملیات پرتاب در استاربیس شرکت را در معرض خطر قانونی بیشتری قرار داد.

سالها تخلف

او همچنین اشاره کرد که اسپیس‌ایکس پس از دریافت اخطار نقض از آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا موظف بود ظرف ۳۰ روز برای مجوز درخواست کند. طبق رونوشتی از درخواستش که از طریق دفتر سوابق عمومی در دسترس قرار گرفته است، این شرکت درخواست خود را تا اول ژوئیه ارسال نکرده است که این معادل حدود ۱۱۰ روز است.

اسپیس ایکس در بیانیه روز دوشنبه خود نوشت که سیستم آبی هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. این شرکت گفت مجوزهای دیگری که اسپیس‌ایکس به دست آورده است به عنوان مجوز برای استفاده‌های آن عمل می‌کند.

کنت تیگ (Kenneth Teague)، بوم شناس ساحلی مستقر در خارج از آستین، درخواست مجوز ۴۸۳ صفحه‌ای اسپیس‌ایکس را ارزیابی کرد. تیگ که بیش از سه دهه تجربه کیفیت آب و برنامه ریزی ساحلی دارد، به سی‌ان‌بی‌سی گفت که برنامه پر از اشکال است و جزئیات اولیه در مورد حجم تخلیه آب، دمای پساب و مکان‌های خروجی از قلم افتاده است.

تیگ گفت که به طور ویژه غلظت جیوه در فاضلاب سیستم آب اسپیس‌ایکس نگران است.

به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده، جیوه یکی از جدی‌ترین آلاینده‌هایی است که آب‌های کشور ما را تهدید می‌کند، زیرا یک سم عصبی قوی برای ماهی‌ها، حیات وحش و انسان است.

تیگ گفت تخلیه دمای بالا و آلاینده‌هایی مانند جیوه در غلظت‌های بالا می‌تواند باعث تأثیر منفی قابل توجهی شود، مانند از بین بردن موجودات کوچکی که رژیم غذایی پرندگان دریایی را تشکیل می‌دهند.

او گفت: برنامه اسپیس ایکس نمی‌تواند این نگرانی بسیار جدی را برطرف کند.

اسپیس ایکس در پاسخ گفت که هیچ سطح قابل تشخیص جیوه در نمونه‌هایش یافت نشده است. اما اسپیس ایکس در درخواست مجوز خود نوشته بود که غلظت جیوه آن در یک محل خروجی ۱۱۳ میکروگرم در لیتر است. معیارهای کیفیت آب در این ایالت، سطوح ۲.۱ میکروگرم در لیتر را برای آبزیان سمی می‌داند و برای سلامت انسان سطوح بسیار پایین‌تری سمی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره