نماد آخرین خبر

چت‌جی‌پی‌تی حالا از محتوای مجلات مشهور نیز استفاده می‌کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چت‌جی‌پی‌تی حالا از محتوای مجلات مشهور نیز استفاده می‌کند

ایسنا/شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) اکنون از محتوای مجلات مشهوری نظیر وایرد، وگ و نیویورکر در پاسخ‌های ChatGPT استفاده خواهد کرد، چرا که شرکت «کاندِی نست»(Condé Nast) که مالک این نشریات است، با این استارت‌آپ هوش مصنوعی قرارداد امضا کرده است.

 شرکت «کاندِی نست» یک مجموعه رسانه‌ای است که صاحب نشریاتی مانند نیویورکر(New Yorker)، وگ(Vogue) و وایرد(Wired) است و اکنون یک شراکت چند ساله را با شرکت اوپن‌ای‌آی برای نمایش محتوای مجلات تحت مالکیت شرکت «کاندِی نست» در چت‌بات ChatGPT و همچنین ربات SearchGPT که موتور جستجوی اولیه این شرکت است، اعلام کرده است.

این همکاری در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد استفاده غیرمجاز از محتوای ناشران توسط شرکت‌های هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. ماه گذشته شرکت «کاندی نست» نامه‌ای به استارت‌آپ جستجوی هوش مصنوعی پرپلکسیتی(Perplexity) ارسال کرد و آن را به سرقت ادبی به دلیل استفاده از محتوای آن برای ایجاد پاسخ متهم کرد.

راجر لینچ مدیرعامل کاندی نست در یادداشتی خطاب به کارمندان خود نوشت: در دهه گذشته، اخبار و رسانه‌های دیجیتال با چالش‌های شدیدی مواجه شده‌اند، زیرا بسیاری از شرکت‌های فناوری توانایی ناشران برای کسب درآمد از محتوا را کاهش داده‌اند.

وی افزود: شراکت ما با اوپن‌ای‌آی شروع به جبران بخشی از این درآمد می‌کند و به ما امکان می‌دهد به محافظت و سرمایه‌گذاری در روزنامه‌نگاری و تلاش‌های خلاقانه خود ادامه دهیم.

گفتنی است که مشخص نیست شرکت اوپن‌ای‌آی برای این مشارکت چقدر پول به کاندی نست خواهد پرداخت.

این اقدام، این شرکت را به جدیدترین شرکت در صف رو به رشد ناشرانی تبدیل می‌کند که با اوپن‌ای‌آی قرارداد بسته‌اند. این شرکت‌ها شامل نیوز کورپ(News Corp)، وکس(Vox)، آتلانتیک(The Atlantic)، تایم(TIME) و اکسل اسپرینگر(Axel Springer) به همراه برخی شرکت‌های دیگر است.

اما همه با این ایده موافق نیستند. سال گذشته، نیویورک تایمز به دلیل استفاده از محتوای تولیدی خود در پاسخ‌های ChatGPT علیه اوپن‌ای‌آی شکایت کرد.

لینچ همواره در مورد این نگرانی‌ها با صدای بلند صحبت کرده است. وی در ماه ژانویه هشدار داد که بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای ممکن است تا زمانی که دعاوی حقوقی علیه شرکت‌های هوش مصنوعی به پایان برسد، با ورشکستگی مواجه شوند و از کنگره آمریکا خواست تا «اقدام فوری» در این راستا انجام دهد و اعلام کند که در صورت استفاده از محتوای ناشران، شرکت‌های هوش مصنوعی باید غرامت دریافت کنند.

در اوایل ماه جاری، سه سناتور لایحه‌ای را پیشنهاد کردند که هدف آن محافظت از روزنامه‌نگاران و هنرمندان و حذف محتواهایی است که بدون اجازه آنها توسط شرکت‌های هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته است.

استارت‌آپ هوش مصنوعی پرپلکسیتی که اخیراً توسط فوربس و وایرد به سرقت محتوا متهم شده بود، اکنون قصد دارد بخشی از درآمدهای تبلیغاتی خود را با ناشران به اشتراک بگذارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره