نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

نخستین پیاده‌روی فضایی اسپیس‌ایکس یک روز دیگر به تعویق افتاد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نخستین پیاده‌روی فضایی اسپیس‌ایکس یک روز دیگر به تعویق افتاد

ایسنا/اسپیس‌ایکس پرتاب ماموریت راهپیمایی فضایی خصوصی پولاریس داون(Polaris Dawn) را یک روز دیگر یعنی تا ۲۷ اوت به تعویق انداخت.

ماموریت خصوصی اسپیس‌ایکس موسوم به پولاریس داون(Polaris Dawn) یک روز دیگر برای پرتاب منتظر خواهد ماند.

این ماموریت اولین ماموریت در تاریخ خواهد بود که در آن یک پیاده‌روی فضایی خصوصی انجام می‌شود.

پرتاب این ماموریت ابتدا قرار بود روز دوشنبه ۲۶ اوت انجام شود، اما اکنون یک روز به تعویق افتاده است و روز سه‌شنبه ۲۷ اوت پرتاب خواهد شد. این تغییر دو روز پس از ورود خدمه پولاریس داون به فلوریدا و آخرین مراحل آماده‌سازی قبل از ماموریت اعمال می‌شود.

این ماموریت از سکوی پرتاب Complex-39A در مرکز فضایی کِنِدی ناسا در فلوریدا با موشک «فالکون ۹» اسپیس‌ایکس به هوا بلند خواهد شد.

پنجره پرتاب چهار ساعته «پولاریس داون» صبح روز سه‌شنبه ۲۷ اوت در ساعت ۳:۳۸ بامداد به وقت محلی باز می‌شود و یک ماموریت پنج روزه را آغاز می‌کند که شامل اولین پیاده‌روی فضایی توسط فضانوردان خصوصی خواهد بود.

«پولاریس داون» توسط یک کارآفرین و میلیاردر نیکوکار آمریکایی به نام جرد آیزاکمن(Jared Isaacman) که به عنوان فرمانده این ماموریت خدمت می‌کند، تامین مالی می‌شود. این ماموریت دومین ماموریت سرنشین‌داری خواهد بود که آیزاکمن هزینه آن را پرداخت کرده و دومین سفر او به فضا خواهد بود. اولین ماموریت او ماموریت اینسپایریشن۴(Inspiration4) بود که اولین خدمه غیر نظامی را در سال ۲۰۲۱ به فضا برد و به جمع‌آوری ۲۵۰ میلیون دلار کمک مالی برای یک بیمارستان کودکان در آمریکا کمک کرد.

برای این ماموریت، آیزاکمن توسط یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده به نام اسکات پوتیت(Scott Poteet) که به عنوان خلبان ماموریت خدمت می‌کند و همچنین متخصصان ماموریت به نام‌های سارا گیلیس(Sarah Gillis) و آنا منون(Anna Menon) همراهی می‌شود.

گیلیس و منون هر دو به عنوان مهندسان ارشد عملیات فضایی در اسپیس‌ایکس کار می‌کنند و اولین کارمندان این شرکت خواهند بود که به فضا می‌روند.

آنها به مداری بیضوی پرتاب خواهند شد و به سرعت ارتفاع خود را به حدود ۱۴۰۰ کیلومتر خواهند رساند، جایی که تعدادی آزمایش علمی را تکمیل خواهند کرد. در این فاصله، خدمه «پولاریس داون» از زمانی که ماموریت‌های آپولو در سال ۱۹۷۲ به پایان رسید، از زمین دورتر خواهند بود و منون و جیلیس را به اولین زنان تاریخ تبدیل می‌کند که تا چنین فاصله‌ای از زمین دور می‌شوند.

خدمه «پولاریس داون» همچنین یک گام تاریخی دیگر را برخواهند داشت و آن، اولین پیاده‌روی فضایی کاملا غیر نظامی است. در ابتدا قرار بود این ماموریت در سال ۲۰۲۲ پرتاب شود، اما به دلیل توسعه و آزمایش لباس جدید فضایی اسپیس‌ایکس موسوم به EVA و تغییر فضای داخلی کپسول «دراگون» برای قرار گرفتن در معرض خلأ فضا، بارها به تعویق افتاده است.

آزمایش لباس فضایی EVA اسپیس‌ایکس حیاتی‌ترین آزمایش «پولاریس داون» است و در روز سوم این ماموریت انجام خواهد شد. این لباس فضایی از نظر بصری شبیه به لباس‌های IVA اسپیس‌ایکس است که فقط در داخل فضاپیما پوشیده می‌شوند، اما باز کردن دریچه کپسول دراگون برای قرار گرفتن کابین و سرنشینان آن در معرض محیط خشن فضا به معنای طراحی مجدد فضای داخلی فضاپیما و ارتقاء لباس فضایی با سیستم مدیریت حرارتی پیشرفته است که از مواد عایق اضافی و همچنین یک پوشش جدید روی نقاب کلاه این لباس استفاده می‌کند.

در مجموع برنامه‌ریزی شده است که این پیاده‌روی فضایی دو ساعت طول بکشد و طی آن دو فضانورد به طور کامل از فضاپیما خارج می‌شوند.

این ماموریت دو روز پس از آن با چتر نجات در سواحل فلوریدا فرود می‌آید و به پایان می‌رسد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar