نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

محققان از فاصله ۹ هزار کیلومتری «آندوسکوپی» انجام دادند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
محققان از فاصله ۹ هزار کیلومتری «آندوسکوپی» انجام دادند

ایسنا/ محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس زوریخ(ETH Zurich) و دانشگاه چینی هنگ کنگ(CUHK) با انجام یک آندوسکوپی مغناطیسی از راه دور بر روی یک خوک زنده به یک نقطه عطف پیشگامانه دست یافته‌اند.

این عمل جراحی از زوریخ در حالی انجام شد که یک خوک روی تخت عمل در هنگ‌کنگ، در فاصله ۹۳۰۰ کیلومتری قرار داشت.

به نقل از آی‌ای، یک اتصال سریع و ایمن به اینترنت و یک سیستم ناوبری مغناطیسی با یک آندوسکوپ با کنترل مغناطیسی، که در موسسه فناوری فدرال زوریخ ایجاد شده است، عوامل کلیدی در دستیابی به این موفقیت بودند.

به گفته محققان، به لطف این فناوری، ممکن است در آینده مراقبت‌های جراحی بهتر برای مکان‌های دور از دسترس امکانپذیر شود به ویژه برای جراحی‌هایی که هیچ تجربه محلی برای آنها وجود ندارد.

پیشرفت جراحی رباتیک از راه دور

جراحی رباتیک از راه دور، حرفه‌ای است که به سرعت در حال گسترش است که به اشتراک‌گذاری تخصص از راه دور و توانایی فراتر رفتن از مرزهای جغرافیایی برای طیف وسیعی از درمان‌های کم تهاجمی کمک می‌کند.

ناوبری مغناطیسی رباتیک یک فناوری امیدوارکننده ویژه برای جراحی از راه دور است. برخلاف ربات‌های جراحی سنتی، یک سیستم ناوبری مغناطیسی رباتیک میدان‌های مغناطیسی خارجی ایجاد می‌کند تا دستگاه‌های مغناطیسی نرم را در داخل بدن انسان به طور ایمن و ماهرانه هدایت کند.

این کار اجازه می‌دهد تا یک پلتفرم انعطاف‌پذیر، مقرون به صرفه که به راحتی در دسترس است برای جراحی از راه دور برای طیف وسیعی از درمان‌ها استفاده شود.

محققان از فاصله ۹ هزار کیلومتری «آندوسکوپی» انجام دادند

این روش تازه آزمایش شده که با مشارکت دانشگاه چینی هنگ کنگ و موسسه فناوری فدرال زوریخ توسعه یافته است، اولین آندوسکوپی کنترل از راه دور جهان بود که بر روی یک خوک زنده انجام شد.

جراحان دانشگاه چینی هنگ کنگ فرآیند کنترل از راه دور را در اتاق عمل پشتیبانی و مشاهده کردند. تیم آزمایشگاه رباتیک در زوریخ و جراحان هنگ کنگ، کاوشگر را قبل از اینکه یک متخصص هدایت آن را در زوریخ به عهده بگیرد، در اتاق عمل آزمایش کردند.

آندوسکوپی از راه دور می‌تواند نه تنها برای آموزش جراحان، بلکه برای ارائه مراقبت‌های تشخیصی و جراحی در مناطق دورافتاده، به‌ویژه در مکان‌هایی که تخصص محلی وجود ندارد، استفاده شود. شانون ملیسا چان(Shannon Melissa Chan)، استادیار دانشکده پزشکی در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ، در بیانیه‌ای گفت: ما حتی می‌توانیم دستورالعمل‌هایی را از راه دور به پرستاران آموزش‌دیده در مورد نحوه انجام این روش‌ها ارائه کنیم.

موفقیت آندوسکوپی

این موفقیت توسط دو عنصر حیاتی امکانپذیر شد: یک اتصال اینترنتی سریع و ایمن به اتاق عمل و یک سیستم ناوبری مغناطیسی که در موسسه فناوری فدرال زوریخ توسعه یافته است، که شامل یک آندوسکوپ با کنترل مغناطیسی است.

بردلی نلسون(Bradley Nelson) از موسسه فناوری فدرال زوریخ و همکارانش یک دستگاه ناوبری جراحی به نام ناویون Navion ایجاد کردند. این دستگاه یک میدان مغناطیسی تولید می‌کند که آندوسکوپ را کنترل می‌کند.

نه تنها می‌توان آندوسکوپ را به لطف سر مغناطیسی آن در هر جهت خم کرد بلکه این دستگاه کوچک‌تر و راحت‌تر از دستگاه‌های معمولی مانور می‌دهد. این دستگاه آندوسکوپ کوچکتر را می‌توان از طریق بینی وارد بدن انسان کرد، که نیاز به بیهوشی کامل را کاهش می‌دهد و آن را برای استفاده در کودکان مناسب می‌کند.

در مرحله بعدی تحقیقات، محققان امیدوارند آندوسکوپی از راه دور را بر روی معده انسان انجام دهند. پتانسیل زیادی در این فناوری وجود دارد. برای مثال می‌توان به روش‌های کم تهاجمی در دستگاه گوارش مانند غربالگری سرطان فکر کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar