نماد آخرین خبر

ساخت باتری حرارتی با ماده شیمیایی موجود در چیپس سرکه‌نمکی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ساخت باتری حرارتی با ماده شیمیایی موجود در چیپس سرکه‌نمکی

ایسنا/  یک استارتاپ بریتانیایی برای ساخت باتری حرارتی، از یک ماده شیمیایی استفاده می‌کند که در چیپس سرکه‌نمکی وجود دارد.

نزدیک به ۲۰ سال پیش، «اندرو بیسل»(Andrew Bissell) در اتاق نشیمن خانه ساحلی خود در منطقه ادینبرو نشسته بود. او و همسرش «سوزان لانگ بیسل»(Susan Lang-Bissell) به تازگی استارتاپ تصویربرداری پزشکی خود را فروخته بودند و اندرو در فکر آینده بود.

به نقل از تک کرانچ، در همان زمان، اندرو در حال ورق زدن یک مجله علمی بود که به طور تصادفی با یک مقاله درباره تغییرات آب‌وهوایی روبه‌رو شد مبنی بر این که سطح دریا ممکن است پیش از پایان قرن بین ۳۰ سانتی‌متر تا یک متر افزایش یابد.

اندرو با خود گفت: صبر کن. اگر این اتفاق بیفتد، اتاق نشیمن و طبقه همکف خانه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، روزی دو بار زیر آب خواهد رفت. صدها میلیون خانه دیگر در سراسر جهان وجود دارد. این قابل قبول نیست.

اندرو و همسرش به‌ جای پیوستن به سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست «صلح سبز»(Greenpeace)، استارتاپ «سانمپ»(Sunamp) را تأسیس کردند. آنها با یک آزمایشگاه در «دانشگاه ادینبرو»(University of Edinburgh) کار کردند تا راهی را برای ذخیره انرژی خورشیدی ابداع کنند و آن انرژی را برای گرم کردن خانه یا آب به کار ببرند. این ایده به عنوان باتری حرارتی شناخته می‌شود.

در قلب باتری حرارتی سانمپ سه ترکیب وجود دارد که به شرح زیر هستند.

۱. تریهیدرات استات سدیم که یک طعم‌دهنده غذایی است و در چیپس سرکه‌نمکی استفاده می‌شود.

۲. آب

۳. ترکیبات موسوم به «اصلاح‌کننده‌ عادت کریستالی»

تریهیدرات استات سدیم سال‌هاست که در گرمکن‌های دستی استفاده می‌شود که با حرارت دادن ماده برای تبدیل کردن آن به محلول فوق اشباع‌شده کار می‌کنند. هنگامی که تریهیدرات استات سدیم فعال می‌شود، دوباره مرحله تبلور را پشت سر می‌گذارد و در این فرآیند گرما می‌دهد. واکنش را می‌توان معکوس کرد و به تریهیدرات استات سدیم امکان داد تا گرما را برای استفاده بعدی ذخیره کند اما این کار به طور نامحدود انجام نمی‌شود. در نهایت نمک از محلول بیرون می‌رود و از تبلور مجدد خودداری می‌کند.

برای بهبود طول عمر تریهیدرات استات سدیم، سانمپ نوعی از اکریلیک را به عنوان یک اصلاح‌کننده عادت کریستالی به کار می‌برد که به هدایت تریهیدرات استات سدیم در پیکربندی مناسب کمک می‌کند. بیسل گفت: این هم عجیب و هم هیجان‌انگیز است. عجیب است که چنین چیزی رخ می‌دهد و هیجان‌انگیز است که اکنون تریهیدرات استات سدیم به جای بدتر شدن به مرور زمان، به همان شکل باقی می‌ماند.

هدف استفاده از انرژی تجدیدپذیر اضافی، شارژ باتری حرارتی در زمان فراوانی نور خورشید یا وزش باد است. در طول شب یا زمانی که باد متوقف می‌شود، باتری امکان تخلیه را پیدا می‌کند و با متبلور شدن تریهیدرات استات سدیم، گرما آزاد می‌شود.

سانمپ در حال حاضر در بریتانیا و ایتالیا کار می‌کند و در حال تلاش برای گسترش به سایر کشورهای اروپایی و آمریکاست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar