نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

کاوشگر «هرا» برای بازدید از سیارک متلاشی‌شده پرتاب شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ایسنا/موشک شرکت «اسپیس‌ایکس» کاوشگر دفاع سیاره‌ای «هرا» را برای بازدید از سیارکی که توسط ناسا متلاشی شده پرتاب کرد.

یک ماموریت منحصربه‌فرد در راه رسیدن به مقصد است.

به نقل از اسپیس، ماموریت آژانس فضایی اروپا که «هرا»(Hera) نام دارد، هفتم اکتبر در ساعت ۱۰:۵۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی با موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در سواحل فلوریدا به فضا پرتاب شد.

کاوشگر هرا به سوی آسمان ابری بر فراز فلوریدا اوج گرفت تا یک سفر چند میلیون مایلی را در سراسر منظومه شمسی به سمت منظومه سیارکی دوتایی «دیدموس»(Didymos) آغاز کند که در سپتامبر ۲۰۲۲ پس از آن مشهور شد که ناسا در ماموریت «آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه» یا «دارت»(DART)، فضاپیمای خود را به همراه کوچک‌تر دیدیموس موسوم به «دیمورفوس»(Dimorphos) کوبید.

این برخورد، مدار دیمورفوس را تغییر داد و کارآیی یک راهبرد دفاع سیاره‌ای را به نمایش گذاشت که می‌تواند در آینده به حفظ زمین در برابر سیارک‌های سرکش کمک کند. هرا ماموریت دارت را دنبال خواهد کرد تا عواقب آن را بررسی کند.

«آلن فیتزسیمونز»(Alan Fitzsimmons) ستاره‌شناس و از اعضای گروه علمی هرا پیش از پرتاب ماموریت در جریان پخش زنده گفت: ما می‌خواهیم دریافت سیگنال را در انتهای جایی ببینیم که هرا با خانه تماس می‌گیرد و می‌گوید مشکلی نیست؛ من در راه رسیدن به دیمورفوس هستم.

مقامات آژانس فضایی اروپا گفتند که هرا حدود یک ساعت و ۱۶ دقیقه پس از پرتاب با موفقیت از مرحله بالایی موشک فالکون ۹ خود جدا شد و برای دریافت سیگنال با موفقیت با خانه تماس گرفت.

کاوشگر «هرا» برای بازدید از سیارک متلاشی‌شده پرتاب شد
تصویر کاوشگر هرا پس از جدا شدن از موشک فالکون ۹

این خبر برای فیتزسیمونز و همه گروه هرا آرامش‌بخش بود. فیتزسیمونز گفت: ما یک فضاپیمای در حال کار کردن داریم. ما اکنون به دیدیموس و دیمورفوس بازمی‌گردیم. ما بررسی‌ها را انجام خواهیم داد و جهان را به یک مکان امن‌تر در برابر برخورد سیارک‌ها تبدیل خواهیم کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar