دعوا بر سر یک تعریف دقیق از «عامل هوش مصنوعی»

همچنین بر طبق گفته «مارک بنیوف»( Marc Benioff) مدیرعامل شرکت« Salesforce»، هدف این شرکت تبدیل شدن به «اولین تامین کننده نیروی دیجیتال» از طریق خدمات مختلف این «عاملان» در جهان است.
با این حال به نظر میرسد هیچکس نمیتواند درباره چیستی «عاملان هوش مصنوعی» توضیح دقیقی ارائه دهد.
صنعت فناوری در طول چند سال گذشته با جرات اعلام کرده است که «عاملان هوش مصنوعی» همه چیز را تغییر خواهند داد. طبق ادعای مدیرانی همچون «آلتمن» و «نادلا»، همانطور که چتباتهای هوش مصنوعی مانند «ChatGPT» رویکردهای جدیدی برای استخراج اطلاعات در اختیار ما گذاشتند، این «عاملان» نیز نحوه رویکرد ما را به کار تغییر خواهند داد.
به نقل از تیسی، این صحبتها به نحوه تعریف کلمه «عاملان» بستگی دارد. کلماتی همچون «عامل هوش مصنوعی» یا «هوش مصنوعی عاملگونه»(agentic AI) تا حد زیادی بیمعنی شده است. این موضوع شرکتهای بیشماری نظیر آمازون، گوگل، مایکروسافت و بسیاری دیگر را که پایه فناوری خود را با «عاملان» ساختهاند، در موقعیت دشواری قرار داده است.
«رایان سالوا»( Ryan Salva) مدیر ارشد محصولات گوگل و مدیر سابق هوش مصنوعی « GitHub Copilot» گفت: به عقیده من صنعت ما از واژه «عامل» بیش از حد استفاده میکند، تا جایی که تقریبا بیمعنی شده است. من ازاین واژه بیزارم.
«ران میلر»( Ron Miller) گزارشگر پیشین تیسی، در سال گذشته در بخشی از مقالهاش پرسید: «عامل هوش مصنوعی» چیست؟ به گفته او هر شرکت، «عامل» ساخته خود را به طور متفاوتی تعریف کرده است. این مشکل اخیرا وخیمتر شده است.
شرکت «OpenAI» اخیرا در پست منتشر شده خود، «عاملها» را با عنوان سامانههای خودکاری که میتوانند به طور مستقل وظایف را از جانب کاربران انجام دهند، تعریف کرد.
با این وجود درهمین هفته، این شرکت اسنادی را منتشر کرد که در آنها «عوامل» با عنوان منابع زبانی بزرگ(LLM) مجهز به دستورالعملها و ابزارها تعریف شده بود.
«لهر پاتاک»( Leher Pathak) مدیر بازاریابی محصولات OpenAI در توییتی گفت: اصطلاح «عامل» و«دستیار» میتواند با یکدیگر جایگزین و اشتباه گرفته شوند و فقط ممکن است منجر به گیج شدن افراد شود.
در این حین مایکروسافت برای توضیح تفاوتهای «عامل» و «دستیار» تلاش میکند. «عامل» که مایکروسافت آن را برنامههای جدیدی برای «دنیای هوش مصنوعی» مینامد، میتواند به گونهای طراحی شود که تخصص خاصی داشته باشد، در حالی که «دستیار» صرفا میتواند به انجام وظایف روزانه، مانند تهیه پیشنویس ایمیل بپردازد.
شرکت آنتروپیک(Anthropic) یک شرکت سازنده هوش مصنوعی در پستی جهت تعریف «عامل» گفت: «عامل»ها را میتوان به روشهای مختلفی از جمله سامانههای خودمختار که به طور مستقل در طولانیمدت کار میکنند و انجام گردشهای کاری از پیش تعریف شده تعریف کرد.
بنا بر گفته شرکت سلزفورس(Salesforce) که شاید گستردهترین تعریف را ارائه کرده است، «عامل»، نوعی از سامانه است که بدون دخالت انسان میتواند نیازهای مشتری را درک کند و به آنها پاسخ دهد.
«عوامل» (مانند هوش مصنوعی) فناوریهای پیچیده و دائما در حال تکاملی هستند. شرکتهای «گوگل»، «OpenAI» و « Perplexity» به تازگی شروع به انتشار اولین «عوامل» خود کردهاند.
«ریچ ویلارز»( Rich Villars) مدیر ارشد تحقیقات جهانی در شرکت بینالمللی داده « IDC» میگوید: شرکتهای فناوری، پیشینهای طولانی در عدم پایبندی بر سر تعاریف دقیق دارند. آنها به خصوص در بازارهایی که به شدت در حال توسعه است، بیشتر به هدف خود اهمیت میدهند.
«اندرو انجی»( Andrew Ng) بنیانگذار شرکت DeepLearning.ai نیز میگوید: در مجموع، نحوه بازاریابی نیز میتواند سرزنش شود. مفاهیم «عامل هوش مصنوعی» یا «هوش مصنوعی عاملگونه» در گذشته تعاریف فنی دقیقی داشتند، اما حدود یک سال پیش، بازاریابان و چند شرکت بزرگ، بر آنها حکمفرما شدند.
«جیم روآن»( Jim Rowan) مدیر هوش مصنوعی شرکت « Deloitte» میگوید: فقدان یک تعریف واحد برای «عوامل»، هم یک فرصت و هم یک چالش است. از یک طرف گنگی و ابهام، امکان انعطافپذیری ساخت «عوامل» را بر طبق نیازهای شرکت فراهم میکند. از سوی دیگر، ممکن است منجر به انتظارات نادرست و دشواری در قیمتگذاری و نرخ بازگشت سرمایه(ROI) در پروژههای «عاملگونه» شود.
وی افزود: همچنین این موضوع میتواند منجر به تفاسیر متنوعی از آنچه که «عوامل » هوش مصنوعی باید ارائه دهند، بشود و اهداف و نتایج پروژه را پیچیده کند. این در حالی است که انعطافپذیری میتواند منجر به راهکارهای خلاقانه و درک استاندارد شرکتها شود تا در راستای چشم انداز «عامل هوش مصنوعی» بهتر حرکت کنند و سرمایهگذاریهای خود را به حداکثر برسانند.
در نتیجه، متاسفانه بعید به نظر میرسد که این صنعت در آینده نزدیک بتواند تعریف واحدی از «عامل» ارائه دهد.