
انتشار مدل جدید پیشبینی آب و هوای گوگل

ایسنا/ گروه «دیپمایند» در شرکت گوگل، یک مدل جدید پیشبینی آب و هوا برای پیشبینیهای دقیقتر منتشر کرده است که «WeatherNext 2» نام دارد و میتواند اطلاعات را حدود هشت برابر سریعتر از نسخه قبلی تولید کند.
به گزارش ایسنا، گروه دیپمایند(DeepMind) در شرکت گوگل به تازگی «WeatherNext 2»، نسخه جدیدی از مدل پیشبینی آب و هوای هوش مصنوعی خود را منتشر کرده است.
این شرکت وعده داده که این مدل، پیشبینیهای آب و هوای جهانی را کارآمدتر، دقیقتر و با وضوح بالاتر ارائه میدهد. برای این منظور، باید بتواند پیشبینیهای دقیقی از جمله اطلاعات مربوط به دما، فشار و باد را تا دو هفته آینده ارائه دهد.
به گفته محققان، همچنین باید بتواند مسیرهای طوفانهای گرمسیری را بهتر پیشبینی کند. این بدان معناست که پیشبینی مسیر طوفان باید تا سه روز جلوتر دقیق باشد. در حالی که مدل قبلی فقط تا دو روز قبل از طوفان را پیشبینی میکرد.
این مدل همچنین پیشبینیهای ساعتی را نیز به این مجموعه اضافه میکند. گوگل میگوید که این مدل جدید، هشت برابر سریعتر از نسخه قبلی است.
طبق گزارش بلومبرگ، این امر باید به مشاغلی مانند معاملهگران انرژی کمک کند تا تصمیمات دقیقتری بگیرند.
اکیب اودین(Akib Uddin)، محقق هوش مصنوعی دیپمایند میگوید: این مدل، پیشبینی دقیقتری به شما میدهد. بسیاری از صنایع به این مدل علاقهمند هستند، چرا که به آنها کمک میکند تا تصمیمات دقیقتری بگیرند. هدف آنها این است که چگونه میتوانند کسبوکار خود را در برابر آب و هوا مقاومتر کنند؟
به گفته محققان، پیشرفتهای جدید ناشی از رویکرد جدیدی به مدلهای آب و هوایی است. روشهای قدیمیتر مستلزم استفاده از مدلهای یادگیری ماشینی بودند که برای تولید تصویر و ویدئو ساخته شده بودند. این امر مستلزم پردازش مکرر برای اطمینان از نتیجه دقیق بود. در حالی که مدل جدید فقط به یک مرحله پردازش نیاز دارد که وابستگی به سیستمهای محاسباتی پرهزینه هوش مصنوعی را نیز کاهش میدهد.
هوش مصنوعی ممکن است در همه چیز عالی نباشد، اما در پیشبینی آب و هوا عالی عمل میکند. مدلهای جدیدتر معمولاً از روشهای پیشبینی سنتی، حتی آنهایی که به ابررایانهها متکی هستند، بهتر عمل میکنند.
با این حال، این مدلها بینقص نیستند، زیرا حتی گوگل اذعان کرده است که «WeatherNext 2» احتمالاً در پیشبینی رویدادهای باران و برف غیرمعمول مشکل خواهد داشت. این به دلیل شکاف در دادههای آموزشی است.
فران آلِت(Ferran Alet)، دانشمند تحقیقاتی دیپمایند میگوید: این یکی از محدودیتهای پیشبینی ماست، اما محدودیتی است که ما در حال کار بر روی بهبود آن هستیم.
پیشبینی آب و هوا توسط هوش مصنوعی به یک رقابت تمام معنا بدل شده است، چرا که شرکتهایی مانند انویدیا، مایکروسافت و هوآوی همگی به نحوی در این عرصه وارد شدهاند.
انتهای پیام









