logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

۸ نکته ساده برای داشتن عمر طولانی همراه با سلامتی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۸ نکته ساده برای داشتن عمر طولانی همراه با سلامتی

ايرنا/ افزايش اميد به زندگي و کاهش نرخ تولد و به تبع آن افزايش جمعيت سالمند،‌ بخشي از دلايلي هستند که توجه به سلامت روحي و جسمي، بهداشت، تامين مالي و ارتقاي زندگي شهري مطابق با نياز سالمندان را آشکار مي‌کند. بر اساس آمار سازمان ملل و سازمان جهاني بهداشت، ‌برآورد مي‌شود که افراد بالاي ۶۰ سال که تعدادشان در سال ۲۰۱۷ ميلادي حدود ۹۶۲ ميليون نفر بود، تا سال ۲۰۳۰ ميلادي ۴۶ درصد افزايش يابند و به ۱.۴ ميليارد نفر برسد.
محققان رشد جمعيت سالمند را يکي از مهمترين تحولات اجتماعي قرن بيست و يک مي‌دانند و همواره به دنبال روش‌هايي هستند که سلامت دوران پيري را تضمين کند. در ادامه ۸ مورد از اين نکات ساده بيان شده است:

۱- فعاليت کنيد
تحقيقات علمي نشان مي‌دهند انجام روزانه ۳۰ دقيقه تمرينات فيزيکي متوسط موجب کاهش خطر ابتلا به انواع بيماري‌هاي فيزيولوژيکي مانند بيماري‌هاي قلبي و سرطان و بيماري‌هاي رواني مانند اضطراب و آلزايمر مي‌شود.

۲- غذاهاي طبيعي مصرف کنيد
مواد غذايي فرآوري شده بخش عمده ترکيبات مغذي خود را از دست مي‌دهند. کافي است از مصرف اين نوع خوراکي‌ها که در قالب بسته‌بندي‌هاي پر زرق و برق عرضه مي‌شوند، خودداري کنيد تا از ورود مقادير قابل توجهي کالري اضافي و مواد مضر به بدن خود جلوگيري کنيد.

۳- با دوستانتان در ارتباط باشيد
تحقيقات علمي متعددي نشان مي‌دهد وقت‌گذراني با دوستان  و اعضاي خانواده علاوه بر ايجاد احساس خوب در شخص، براي سلامتي نيز مفيد است. ارتباطات اجتماعي موجب کاهش هورمون استرس کورتيزول و بهبود کيفيت خواب، کاهش خطر بيماري‌هاي قلبي و سکته، جلوگيري از زوال شناختي، کاهش التهاب‌هاي سيستمي و همچنين بهبود واکنش ايمني بدن مي‌شوند.
در تحقيقاتي که در سال ۲۰۱۰ ميلادي در نشريه PLOS Medicine  منتشر شد، محققان دانشگاه بريگام يانگ با مطالعه روي ۳۰۰ هزار داوطلب دريافتند ميزان مرگ و مير ناشي از تنهايي با ميزان چاقي و فعاليت فيزيکي ارتباط دارد.

۴- از مصرف مکمل‌ها خودداري کنيد
سالانه ميلياردها دلار هزينه صرف مکمل‌هايي مي‌شود که بر اساس تحقيقات منتشر شده در نشريه Journal of the American Medical Association در سال  ۲۰۱۶ ميلادي، تاثير قابل ملاحظه‌اي بر بهبود وضعيت سلامت مصرف‌کنندگان ندارند. در واقع هيچ مستندات علمي در خصوص اثرگذراي مثبت مکمل‌ها بر افرادي که فاقد هرگونه بيماري و عوارض هستند، وجود ندارد. بنابراين بهترين سياست در خصوص مکمل‌ها، مصرف نکردن از آن‌ها است.

۵- هرشب ۸ ساعت بخوابيد
چرت‌زدن‌هاي پراکنده هرگز جاي خواب کامل را نمي‌گيرد. براي اين که هورمون‌هاي آنابوليک ضروري براي حفظ سلامت و فعاليت فيزيکي مانند تستوسترون و هورمون رشد در بدن ترشح شوند، لازم است حداقل يک ساعت خواب بدون وقفه داشته باشيد.


تحقيقاتي که در سال ۲۰۰۷ ميلادي در نشريه Sleep منتشر شد نشان مي‌دهد هر ۹۰ دقيقه چرخه خواب عميق اضافي، موجب ترشح مقادير بيشتري از اين هورمون‌ها مي‌شود و مناسب‌ترين مدت زمان خواب در طول شب، بين ۷ تا ۱۰ ساعت است. همچنين محققان دانشگاه هاروارد دريافتند خواب عميق براي سلامت روان نيز بسيار مفيد است.

۶- از طبيعت لذت ببريد
با وجود اين که هنوز مکانيزم‌هاي اثرگذاري طبيعت‌گردي بر سلامت انسان به درستي شناسايي نشده است، به اعتقاد محققان يک ويژگي منحصر به فرد در طبيعت وجود دارد که موجب بهبود سلامت فيزيک و بازيابي قواي رواني مي‌شود. وقت‌گذراني در طبيعت پادزهري براي آثار مخرب استرس است و مانع بروز اضطراب و افسردگي مي‌شود. طبيعت گردي همچنين موجب بهبود و افزايش خلاقيت مي‌شود.

۷- از استعمال دخانيات خودداري کنيد
استعمال دخانيات با انواع سرطان، بيماري‌هاي قلبي و زوال عقل ارتباط دارد. به گزارش انجمن سرطان آمريکا استعمال دخانيات عامل ۲۰ درصد از مرگ و مير شهروندان آمريکايي است و مرگ و مير ناشي از آن بيش از مجموع تلفات تصادفات، مصرف الکل، بيماري ايدز، تيراندازي و مصرف داروهاي غيرمجاز است. به گفته مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌ها، تنها چند روز پس از ترک سيگار، بدن شروع به ترميم و بهبود مي‌کند.

۸- مشروبات الکلي مصرف نکنيد
مصرف الکل نيز مانند سيگار با مجموعه‌اي از بيماري‌هاي مزمن مانند سيروز کبد، سرطان حنجره و بيماري‌هاي قلبي و عروقي ارتباط دارد. مصرف الکل موجب اختلال خواب و عدم کارآيي در امور روزمره مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره