مجله ايلياد/ تا تاريخ ۲۷ اکتبر امسال، فضاپيماي «مارس ۲۰۲۰» ناسا که مريخ‌نورد استقامت و هليکوپتر نبوغ را با خود همراه دارد، حدود ۲۳.۴ ميليون کيلومتر از مسير خود را به سمت مريخ پيموده است که مي‌توان گفت تنها نصف ميسر اين فضاپيما باقي مانده است.

دکتر «جولي کانگاس» از آزمايشگاه پيشرانه‌ي جت ناسا، مي‌گويد: «فضاپيماي مارس ۲۰۲۰ به نيمه‌ي راه خود رسيده و به زودي در حفره‌ي «جزيرو» مريخ، فرود خواهد آمد.»
اثرات گرانشي خورشيد نقش مهمي در مسير حرکت فضاپيما به سوي مريخ بازي مي‌کند. اين نيروي گرانشي مي‌تواند بر روي حرکت سياره‌ها، به نسبت يکديگر نيز اثر داشته باشد. بنابراين بايد دانست که مسير حرکت مارس ۲۰۲۰ به سمت مريخ خط مستقيم نيست، بلکه به‌صورت منحني است.
 
دکتر کانگاس مي‌گويد: «هر چند ما در نيمه‌ي مسيري هستيم که بايد به سمت مريخ برويم، ولي اين بدين معني نيست که فضاپيما در وسط فاصله‌ي بين دو سياره است. اگر به خط مستقيم بنگريم، فضاپيما ۴۲.۷ ميليون کيلومتر از زمين فاصله دارد، ولي تنها ۲۸.۸ ميليون کيلومتر ديگر با مريخ فاصله دارد.»

در فاصله‌اي که در حال حاضر فضاپيما با زمين دارد، انتقال پيام از کنترل کننده‌هاي ماموريت در آزمايشگاه پيشرانه‌ي جت ناسا به فضاپيما حدود ۲ دقيقه و ۲۲ ثانيه طول مي‌کشد. کنترل کننده‌هاي ماموريت به‌صورت مداوم سيستم‌هاي فضاپيما را در اين سفر بين سياره‌اي چک مي‌کنند. در تاريخ ۱۵ اکتبر ابزار «RIMFAX» و «MOXIE» که بر روي مريخ‌نورد استقامت نصب شده‌اند از نظر عملکردي آزمايش شدند و نشان دادند که در وضعيت مناسبي به سر مي‌برند. يک خط ارتباطي براي چک کردن وضعيت لوله‌هاي اشعه‌ي ايکس در ابزار «PIXL» نيز وجود دارد که آزمايش آن نشان داده در وضعيت مناسبي قرار دارد.

دکتر «کيت کومکس» معاون سرمهندس ماموريت مارس ۲۰۲۰، مي‌گويد: «ما به صورت مداوم همه‌ي اجزا را بررسي مي‌کنيم تا مطمئن شويم که در حين پرتاب به مشکلي برنخورده باشند. در زماني که چک‌هاي مداوم در حال انجام هستند، باتري‌هاي مريخ‌نورد و هليکوپتر شارژ مي‌شود، فايل‌هاي مورد نياز بر روي فضاپيما آپلود مي‌شوند و تصحيح عملکردهاي لازم براي برنامه‌ريزي‌هاي فرود نيز انجام مي‌شود تا فضاپيما براي فرود کاملاً آماده باشد.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar