نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

کمپینی برای اعزام یک زمین‌تخت‌گرا به فضا؛ خودت برو ببین زمین تخت نیست!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کمپینی برای اعزام یک زمین‌تخت‌گرا به فضا؛ خودت برو ببین زمین تخت نیست!

ايسنا/ يک فرد اسکاتلندي براي پايان دادن به اعتقاد عجيب زمين‌تخت گرايان که اعتقاد به مسطح بودن زمين دارند، اقدام به راه‌اندازي يک کمپين تامين مالي کرده است تا يکي از سرآمدان زمين‌تخت‌گرايان را به فضا بفرستد.

زمين‌تخت گرايان افرادي هستند که با وجود همه شواهد موجود امروزي، همچنان معتقدند که زمين صاف است و کروي نيست. اعتقادات و اقدامات آنها تاکنون مانند ايجاد وبلاگ هم بي‌ضرر بوده و هم مانند اقدام فردي موسوم به "مايک هيوز" ملقب به "مايک ديوانه" که براي اثبات مسطح بودن زمين سوار بر موشک دست سازش، خود را به کشتن داد، خطرناک بوده است.

اکنون يک نفر در اسکاتلند تصميم گرفته است در مورد عقايد نادرست اين افراد کاري انجام دهد. "مارک گولد" مردي از باکسبورن اسکاتلند، کمپيني به نام "GoFundMe" ايجاد کرده است که هدف آن ارسال يک زمين‌تخت‌گرا به فضا است تا با چشمان خودش ببيند که زمين حقيقتا يک کره است.

در توضيح کمپين وي آمده است: اين کارزار براي ثابت کردن گرد بودن زمين يک بار براي هميشه به زمين تخت گرايان است! در حال حاضر ۲۵۰ هزار دلار پول لازم است تا بتوان يک صندلي در پرواز شرکت "ويرجين گلکتيک"(Virgin Galactic) رزرو کرد و به مدار زمين پرواز کرد. اگر زمين‌تخت گرايان واقعاً مي‌خواهند مسطح بودن زمين را ثابت کنند، من انتظار دارم که بيشترين کمک‌ها در اين کارزار از جامعه زمين‌تخت گرايان باشد.

اين کمپين تاکنون تنها موفق به جمع آوري ۲۴۲ دلار شده است که نشان مي‌دهد جامعه زمين‌تخت گرايان با وجود اين احتمال که ممکن است بتوانند عقيده خود را ثابت کنند، علاقه زيادي به سفر به فضا ندارد.

"گولد" مي‌گويد که پس از جمع شدن پول کافي، اقدامات لازم براي ارسال يک زمين‌تخت گراي عالي رتبه را در صورتي که تمايل به تبديل شدن به اولين زمين‌تخت‌گرايي که به فضا رفته است، انجام خواهد داد. وي مي‌گويد: يک زمين‌تخت‌گراي خوش شانس براي نااميد کردن بقيه زمين‌تخت‌ گرايان انتخاب خواهد شد.

وي افزود: لطفاً با اين کمپين همراه شويد، زيرا اين کار به خاطر علم انجام مي‌شود و بالاخره فرضيه مسطح بودن زمين را رد يا اثبات مي‌کند و ما سرانجام مي‌توانيم اين موضوع را ختم کنيم.

وي همچنين در صورتي که کسي فکر مي‌کند اين کمپين يک شوخي است، تاکيد کرد که در مورد اين کمپين کاملا جدي است.

مدل زمين تخت يا تصور صاف بودن کره زمين مفهومي باستاني و رد شده در مورد شکل زمين به عنوان يک صفحه يا قرص هندسي است.  بسياري از تمدن‌هاي قديمي از جمله يونان تا زمان عصر کلاسيک، تمدن‌هاي خاور نزديک تا عصر هلنيستي، هند تا زمان امپراتوري گوپتا و چين تا قرن هفدهم ميلادي به کيهان‌نگاري زمين تخت اعتقاد داشتند. چرا که در زمان‌هاي قديم که ابزارها و فناوري امروزي وجود نداشت، برخي مردم آن زمان تصور مي‌کردند که زمين بايد مسطح باشد.

نظريه زمين کروي به‌ واسطه فيثاغورث در فلسفه يونان باستان مطرح شد و ارسطو توانست با استفاده از شواهد تجربي، کروي بودن زمين را ثابت کند.

تصور زمين تخت در حال حاضر رد شده و زمين کروي از نظر علمي به طور کامل به اثبات رسيده‌ است. با اين‌ حال در عصر کنوني گروه‌هاي زمين‌تخت‌گرا از طريق شبه‌علم و تئوري‌هاي توطئه سعي در تبليغ تصور غيرعلمي زمين تخت دارند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar