مجله ایلیاد/ زمانی که تومور در یکی از اندام‌های بدن انسان در حال رشد است، سلول‌هایی را نیز وارد جریان خون بدن می‌کند. این سلول‌ها می‌توانند وارد اندام‌های دیگر شوند و باعث ایجاد تومورهای دیگری شوند که به این وضعیت «متاستاز» می‌گویند.
مهندسین دانشگاه MIT روشی ابداع کرده‌اند که برای اولین بار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نرخ تولید سلول‌های در حال گردش تومورها «CTC» را در موش‌ها اندازه‌گیری کنند. در این روش دانشمندان می‌توانند نشان دهند که سلول‌های سرطانی در حال گردش برای چه مدت در جریان خون زنده می‌مانند و به این ترتیب، درمی‌یابند که انواع مختلف سرطان چگونه در بدن پخش می‌شود. آن‌ها در این مطالعه، سلول‌های سرطانی ناشی از سرطان‌های پانکراس و دو نوع سرطان ریه را مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج این مطالعه در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده است.

سلول‌های سرطانی که در خون در حال گردش هستند به طور کل نادر هستند. در یک میلی‌لیتر از خون افراد مبتلا به سرطان معمولاً بین ۱ و ۱۰ عدد از این سلول‌ها پیدا می‌شود. در سال‌های اخیر دانشمندان استراتژی‌های مختلفی را برای به دام انداختن این سلول‌های فرار آزمایش کرده‌اند. به دام انداختن این سلول‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا اطلاعات مهمی در مورد تومور سرطانی بیماران کسب کنند و بدانند که تومورها چگونه به درمان در نظر گرفته شده پاسخ داده‌اند. گرفتن سلول‌های سرطانی از جریان خون، باعث می‌شود متخصصین از نمونه‌برداری از تومور بی‌نیاز شوند.

دانشمندان برای دستیابی به پرسش‌های خود در مورد پخش تومور در بدن، خون یک موش مبتلا به سرطان را خارج کرده و وارد بدن موش سالم دیگری کرده‌ و خون موش سالم را به موش سرطانی تزریق کرده‌اند. به کار انداختن این سیستم پیوسته، به دانشمندان اجازه می‌دهد تا نرخ تولید سلول‌های سرطانی در حال گردش توسط موش مبتلا به سرطان محاسبه شود. با این کار نیمه عمر سلول‌های تولید شده نیز به‌دست می‌آید.
محاسبات نشان داده است که نیمه عمر سلول‌های CTC در سرطان‌های مورد بررسی تقریباً مشابه یکدیگر بوده و بین ۴۰ تا ۲۵۰ ثانیه بوده است. در مورد نرخ تولید سلول‌های سرطانی در حال گردش، سرطان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده‌اند. در یک نوع از سرطان ریه‌ی مورد بررسی که حالت متاستازی بیشتری دارد، در هر ساعت ۱۰۰ هزار CTC تولید می‌شود؛ در صورتی که در سرطان پانکراس که حالت متاستازی کمتری دارد، نرخ تولید این نوع سلول‌ها حدود ۶۰ عدد در ساعت است.

محققین در مطالعات خود دریافتند که موش سالم دریافت‌کننده‌ی سلول‌های سرطانی در حال گردش در ادامه‌ی مطالعه دچار متاستاز شده است. به این ترتیب، آن‌ها دریافته‌اند که روش تعویض خونی مورد استفاده به درستی عمل می‌کند و امیدوار هستند بتوانند در آینده با این روش تاثیر داروهای مختلف بر روی سلول‌های سرطانی را ارزیابی کنند.