نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

پشه آئدس در آذربایجان‌ شرقی رؤیت شد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
پشه آئدس در آذربایجان‌ شرقی رؤیت شد

تسنیم/رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: پشه آئدس در شهرستان خداآفرین از توابع استان آذربایجان‌شرقی مشاهده شده است.

بهمن نقی‌پور شنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی، از عدم ابتلا به تب دنگی در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: وجود این پشه در صورتی به معنای بیماری است که آلوده به ویروس باشد.
وی افزود: علائم خفیف تب دنگی، شبیه به آنفلوآنزا و شامل تب، سردرد، درد عضلات، درد مفاصل، درد استخوان‌ها، درد پشت چشم و حالت تهوع و استفراغ است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: درد شدید شکمی، خونریزی از لثه و بینی، تنفس دشوار یا سریع، پوست سرد و مرطوب، افت سریع فشار خون و شوک از علائم شدت این بیماری است.
نقی‌پور با اشاره به اینکه درحال حاضر 150 مورد از تب دنگی در کشور شناسایی شده است، گفت: 12 مورد ابتلا به تب دنگی محلی بوده و مابقی از کشورهای دیگر بوده است.

وی مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری را، محافظت بدن از گزش پشه آئدس دانست و گفت: پوشیدن لباس‌های روشن و بلند، پوشیدن جوراب، استفاده از مواد دورکننده حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود، استفاده از پشه‌بند، نصب توری روی درب و پنجره‌ها، خودداری از بازکردن پنجره‌های بدون توری، پرهیز از بیرون رفتن در ساعاتی از روز که احتمال گزش توسط پشه زیاد است مانند اوایل صبح و هنگام غروب، از روش‌های حفاظت فردی در برابر گزش پشه‌های آلوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب، مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیر گلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات، تعبیه درب یا پوشاندن مخازن آب مثل تانکر، بشکه، استخر و ...، جلوگیری از تجمع آب در زیر کولر، جلوگیری از ایجاد آب راکد در اطراف محل زندگی ازجمله در داخل گودال‌ها و در داخل ضایعات جامد مانند ظروف رهاشده، لاستیک‌ها و ... از تکثیر و زیاد شدن پشه‌ها در محل زندگی جلوگیری می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره