نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

کدام ذخیره‌گاه‌های زیست کره ایران در انتظار تمدید در یونسکو هستند؟

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
کدام ذخیره‌گاه‌های زیست کره ایران در انتظار تمدید در یونسکو هستند؟

همشهری آنلاین/ هر ذخیره‌گاه زیست‌کره‌ایی که در یونسکو به ثبت رسیده باشد، برای اینکه همچنان در ثبت جهانی باقی بماند بایستی هر ۱۰ سال یکبار مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد.

سال گذشته مدت قانونی ۹ ذخیره‌گاه زیست کره ایران از میان ۱۳ ذخیره‌گاه به پایان رسید. سازمان حفاظت محیط زست از تکمیل و ارسال مدارک مورد نیاز برای تمدید دوباره آنها خبر داد. این ذخیره‌گاه‌ها در سال ۱۳۵۵ به ثبت جهانی رسیدند. ذخیره‌گاه‌های زیست کره ایران ۸۰۰۰ گونه گیاهی ثبت شده (تقریباً ۲۴۲۱ گونه بومی)، ۵۰۲ گونه پرنده، ۱۶۴ گونه پستاندار، ۲۰۹ گونه خزندگان و ۳۷۵ گونه پروانه را در خود جای داده‌اند.

تمرکز این دوره بر حفاظت مشارکتی است
حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی: مدت قانونی ذخیره‌گاه‌ها سال گذشته تمام شده بود و باید تمدید می‌شد. برای این کار باید گزارش کاملی از اقدامات انجام شده در ذخیره‌گاه‌ها ارایه و درخواست تمدید می‌کردیم. مهم ‌این است که پس از تمدید بتوانیم معیارها و روش‌ مدیریت ذخیره‌گاه‌ها را بیشتر به معیارها و روش‌های مدیریت ذخیره‌گاه‌ها تطبیق دهیم. زون‌های حفاظتی ذخیره‌گاه‌ها در مناطق چهارگانه هستند، اجازه تغییر کاربری، به‌ویژه بارگذاری کاربری سنگین در ذخیره‌گاه‌ها که می‌تواند منجر به آسیب به آن‌ها شود، داده نمی‌شود. با این کار هسته اصلی ذخیره‌گاه‌ها خود بخود حفظ می‌شود. روی مشارکت جدی جوامع محلی در حفاظت از ذخیره‌گاهها کار خواهیم کرد.
هدف این گزارش‌ها ارزیابی عملکرد ذخیره‌گاه در دوره گذشته و تعیین میزان تطابق با اهداف تعیین شده است. در این گزارش‌ها بایستی شرحی از وضعیت فعلی ذخیره گاه، برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی، نحوه و میزان مشارکت جامعه محلی بهره‌بردار از ذخیره‌گاه، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی آن ارائه شود. اگر گزارش‌ها و مدارک به‌طور مناسب تهیه و ارسال نشوند، ممکن است از فهرست یونسکو خارج شود. تاکنون ۵۵۳ ذخیره گاه زیست‌کره در ۱۰۷ کشور جهان به ثبت رسیده‌است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar