نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

تست PCR قابل‌اعتمادتر است یا نتیجه سی‌تی‌اسکن؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تست PCR قابل‌اعتمادتر است یا نتیجه سی‌تی‌اسکن؟

ايسنا/ محققان در پژوهشي ميزان حساسيت سي‌تي‌اسکن و تست PCR براي تشخيص کرونا را با يکديگر مقايسه کرده‌اند.

با توجه به توانايي ويروس کوويد-19 در انتقال سريع بين افراد و نبود درمان اختصاصي براي اين بيماري، شناسايي افراد مبتلا در مراحل اوليه به منظور قرنطينه کردن آن‌ها حياتي است. تست مولکولي (RT-PCR) به عنوان آزمايش تاييدکننده اين بيماري معرفي شده است. در ماه‌هاي اخير گزارش‌هايي مبني بر وجود نتايج منفي کاذب در تست‌ مولکولي اوليه بيماران مبتلا منتشر شده است. محققان در مطالعه‌اي ميزان تطابق يافته‌هاي مربوط به تست مولکولي و سي‌تي‌اسکن در بيماران بستري شده مشکوک به کوويد-۱۹ را بررسي کرده‌اند.

در مقاله حاصل از اين پژوهش آمده است:« اين مطالعه از نوع گذشته‌نگر بوده و در آن تعداد ۲۱۲ پرونده از بيماران مشکوک به کوويد-۱۹ که از تاريخ اول اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ در يکي از بيمارستان‌هاي شهر تهران بستري شده بودند، مورد بررسي قرار گرفت. معيار ورود بيماران به اين مطالعه، وجود نتايج سي‌تي‌اسکن و RT-PCR همزمان در پرونده پزشکي بود.»

پژوهشگران، اطلاعات دموگرافيک، علائم و نشانه‌ها، يافته‌هاي سي‌تي‌اسکن قفسه سينه و RT-PCR را از پرونده پزشکي بيماران استخراج کردند. آناليزهاي آماري با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد.

نويسندگان اين مقاله مي‌گويند:« از ۲۱۲ پرونده مربوط به بيماران بستري شده با تشخيص کوويد-۱۹، به طور کلي ۱۴۷ بيمار(۶۹ درصد) داراي RT-PCR مثبت و ۱۸۹ بيمار(۸۹ درصد) بيمار نتيجه سي‌تي‌اسکن مثبت داشتند. ميزان حساسيت کلي سي‌تي‌اسکن براي تشخيص کوويد-۱۹ برابر ۹۱.۸۳ درصد محاسبه شد. همچنين ميزان دقت کلي سي‌تي‌اسکن برابر با ۷۰.۵ درصد بود.»

در اين پژوهش بيان شده است:« در مطالعه حاضر، تعداد ۱۸۵ بيمار قبل از تاييد توسط RT-PCR،  داراي نتايج مثبت بودند که ۱۳۵ نفر از آن‌ها با تست PCR  تاييد شدند. البته يکي از محدوديت‌هاي موجود در اين مطالعه، عدم وجود RT-PCR ثانويه براي افراد داراي علامت بود که قادر است حساسيت تست اوليه را به خوبي نشان دهد.»

بر اساس آن چه در اين مقاله منتشر شده است، با توجه به نتايج به دست آمده، در صورتي که نتايج مثبت سي‌تي‌اسکن را مربوط به کوويد-۱۹ در نظر بگيريم، ميزان حساسيت کلي سي‌تي اسکن در تشخيص اين بيماري برابر با ۹۱.۸۳ درصد و ميزان اختصاصيت برابر با ۲۳.۰۷  درصد محاسبه شده است.

نويسندگان اين مقاله معتقدند: «بايد به اين نکته توجه داشت که ميزان بالاي نتايج مثبت کاذب حاصل از سي‌تي‌اسکن و تصميم‌گيري‌هاي بعدي بر اساس آن، مي‌تواند منجر به افزايش بار اقتصادي بر روي سيستم بهداشت و درمان شود. همچنين علائم مشاهده شده در تست سي‌تي‌اسکن لزوما در همه‌ي افراد، مربوط به کوويد-۱۹ نيست. بنابراين پيشنهاد مي‌شود که بيماران داراي نتايج سي‌تي‌اسکن مثبت و داراي علائم بيماري که از نظر تست RT-PCR منفي هستند، به دليل احتمال وجود نتايج منفي کاذب، مجددا توسط تست RT-PCR مورد تاييد قرار گيرند.»

نويسندگان اين مقاله که در مجله دانشگاه علوم پزشکي اراک منتشر شده است، مهرداد نصرالله‌زاده، محمدفواد حيدري، محمد خانعلي‌پور، سعادت‌الله غفاري، ميلاد جعفري، سجاد بيگلري و عمران اسماعيل‌زاده از دانشگاه علوم پزشکي آجا هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره