نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

پایان 6 سال درگیری با خون صلح

منبع
همشهري
بروزرسانی
پایان 6 سال درگیری با خون صلح

همشهري/ درگيري خونين 2طايفه در استان کرمانشاه که موجب قتل يک نفر، جراحت ده‌ها نفر و تخريب چندين خانه شده بود، سرانجام پس از 6سال با پادرمياني بزرگان منطقه به صلح منجر شد.
اين درگيري‌ها در يکي از روستاهاي نزديک هرسين واقع در استان کرمانشاه رخ داد و شروع آن به اواسط سال 94بر مي‌گردد. آن زمان اهالي اين روستا که 120خانواده در آنجا ساکن بودند بر سر آب زمين‌هاي کشاورزي با يکديگر دچار اختلاف شدند. زمين‌هاي اين روستا حاصلخيز بود و به همين دليل آب براي آنها اهميت زيادي داشت. با وجود اينکه چند نفر از بزرگان روستا تلاش کردند تا اين اختلاف به خوبي و خوشي به پايان برسد، اما تلاش‌ها بي‌فايده بود و با بالاگرفتن اختلافات، کار به درگيري کشيده شد. در جريان اين درگيري که تا آن زمان در منطقه بي‌سابقه بود 400نفر وارد درگيري شدند که يکي از طرفين بر اثر تيراندازي به قتل رسيد، 3نفر بر اثر اصابت گلوله مجروح شدند و خسارت زيادي به خانه‌هاي هر دو طرف وارد شد. از آن روز به بعد کشمکش‌ها در اين روستا ادامه داشت و ناامني ايجاد شده سبب شد تا خانواده‌هاي زيادي مجبور به ترک خانه و کوچ به مناطق ديگر شوند. اين درگيري خسارت‌هاي زيادي به بار آورد و سبب شد روستا که تا آن زمان به‌خاطر محصولات کشاورزي‌اش شناخته مي‌شد، به‌دليل درگيري خونين بر سر زبان ها بيفتد. افراد زيادي توسط پليس دستگير شدند، اما هيچ وقت به درستي مشخص نشد که تيراندازي مرگبار که موجب قتل مرد جوان شده بود کار چه‌کسي است. با وجود اين تعدادي از طرفين درگير و بزرگان در تلاش بودند تا شايد بين افراد درگير صلح و سازش ايجاد کنند و امنيت را به روستا برگردانند.
اين اختلافات و درگيري‌ها باعث شده بود تا تعداد زيادي از خانوارهاي هر دو طايفه از نظر معيشت و کسب‌وکار با مشکلاتي مواجه شوند و زندگي آنها تحت‌تأثير شديد اين اختلافات قرار گيرد.تلاش‌ها براي صلح و سازش تا 6سال به هيچ نتيجه‌اي نرسيد و هر لحظه ممکن بود بار ديگر آتش اختلافات و درگيري‌ها بالا بگيرد تا اينکه چند روز قبل بزرگان منطقه با همکاري مقامات دادگستري بار ديگر تلاش کردند که اين درگيري به سازش برسد. آنها پس از صحبت با بزرگان هر دو طرف آنها را راضي به بخشش کردند.
سرانجام با گذشت 6سال از آن روز شوم، در جريان مراسمي که در آن منطقه به‌عنوان خون صلح ياد مي‌شود، اعضاي 2‌طايفه بار ديگر رودرروي يکديگر قرار گرفتند، اما اين بار براي صلح. آنها که قرآن را حکم خود قرار داده بودند در اين مراسم عهد کردند که به درگيري‌هاي‌شان با يکديگر پايان دهند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره