logo

خوزستان پرچم‌دار کشتی ایران در المپیک

منبع
ايرنا
بروزرسانی
خوزستان پرچم‌دار کشتی ایران در المپیک

ایرنا/تجزیه و تحلیل آماری استان‌های کشتی‌خیز کشور حکایت از پیشتازی خوزستان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس دارد.
 ورزشکاران ایران تا کنون موفق به کسب ۳۵ سهمیه المپیک در رشته‌های مختلف شدند. در یکسال گذشته رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری، دوچرخه‌سواری، تیراندازی، ژیمناستیک، شمشیربازی، تنیس روی میز، تکواندو و قایقرانی این سهمیه‌ها را به دست آوردند.
فدراسیون کشتی با کسب ۱۱ سهمیه بیشترین سهم ممکن را از ورزشکاران کاروان اعزامی ایران به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس دارد. به عبارتی ۳۱ درصد تمام سهمیه‌های کاوران ایران توسط گوش‌شکسته‌ها ثبت شده است. در کاروان ایران کشتی فرنگی با ۶ سهمیه کامل و کشتی آزاد با پنج سهمیه راهی پاریس خواهند شد.
مهدی محسن‌نژاد، سعید اسماعیلی، امین کاویانی‌نژاد، علیرضا مهمدی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده فرنگی‌کارانی هستند که در پاریس به روی تشک خواهند رفت. همچنین رحمان عموزاد خلیلی، یونس امامی، حسن یزدانی، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع نمایندگان کشتی آزاد ایران در المپیک پاریس به شمار می‌روند.
پراکندگی جغرافیایی کشتی‌گیران المپیکی ایران حکایت از آن دارد که تنها سه استان خوزستان، مازندران و تهران در ترکیب کشتی‌گیران المپیکی ایران نماینده دارند.


استان خوزستان با پنج نماینده بیشترین سهم را از کشتی‌گیران المپیکی ایران دارد به عبارتی ۴۵ درصد از المپین‌های کشتی ایران از استان خوزستان هستند که تمام این کشتی‌گیران نیز در رشته فرنگی فعالیت دارند.
استان مازندران نیز با چهار نماینده و ۳۶ درصد کشتی‌گیران المپیکی در جایگاه دوم قرار دارد. این استان سه نماینده در کشتی آزاد و یک نماینده در کشتی فرنگی دارد.
استان تهران نیز ۲ نماینده را در ترکیب کشتی ایران در المپیک دارد. یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم آزادکاران المپیکی استان تهران هستند.
تجمع المپین‌های کشتی ایران تنها در ۱۰ درصد استان‌های کشور هم می‌تواند تهدید باشد و هم اینکه نشان از ظرفیت بالای یک استان در پروش نخبگان. اگر یک آسیب‌شناسی از پراکندگی جغرافیایی المپین‌ها داشته باشیم باید گفت که در گذشته کشتی در استان‌های مختلف یک توسعه متوازن را طی نکرده و فدراسیون برای توسعه آن در دیگر استان‌ها برنامه بلند مدتی نیاز دارد البته این برنامه در دستور کار قرار گرفته تا جایی که برخی از استان‌ها اکنون با تک‌ستاره‌های خود در رده‌های سنی امیدوار به کسب مدال در المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس هستند.
امیررضا معصومی از استان گیلان، مبین عظیمی از استان کردستان، امید آرامی از سیستان و بلوچستان، فرزاد صفی جهانشاهی از استان کرمان، سبحان یاری از کرمانشاه، احمد محمدنژاد جوان و مصطفی طغانی از خراسان رضوی، مهدی حاجیلوئیان از همدان و مرتضی جان محمدی از آذربایجان غربی نمونه این استعدادها هستند که اکنون در اردوهای تیم ملی حضور دارند.


اما اگر بخواهیم نگاه متفاوتی به جامع آماری المپین‌ها در نقاط مختلف کشور داشته باشیم می‌توان گفت که این پراکندگی در آینده می‌تواند برای طرح آمایش سرزمین در ورزش کشور موثر واقع شود. در چند سال گذشته بار کشتی ایران بر دوش خوزستان و مازندران در ۲ رشته فرنگی و آزاد بوده و این می‌تواند به بهانه‌ای برای توسعه این ۲ رشته و زیرساخت‌های این رشته در این مناطق تبدیل شود.
یکی دیگر از مهمترین مزایای حضور پرتعداد نمایندگان خوزستان در کشتی فرنگی و مازندران در کشتی آزاد استفاده از ظرفیت‌های مربیان بومی و دعوت آنان به اردوهای تیم ملی است. این اقدام می‌تواند انگیزه‌ای برای مربیان سازنده نیز باشد.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره