نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

چرا نابغه‌ای به نام بروس لی هرگز در المپیک دیده نشد؟

منبع
طرفداري
بروزرسانی
چرا نابغه‌ای به نام بروس لی هرگز در المپیک دیده نشد؟

طرفداری/وقتی صحبت از بهترین رزمی‌‌کارهای تاریخ می‌شود، حتما نام بروس لی به ذهن‌تان می‌آید اما او هرگز در مسابقات المپیک تابستانی حضور نیافت. 
طرفداری | بروس لی، یکی از مشهورترین رزمی‌کارهای تاریخ که در تمام دنیا شناخته شده است، با وجود مهارت‌های بی‌نظیر هنرهای رزمی، هرگز در مسابقات المپیک شرکت نکرد. اما چرا این ورزشکار آمریکایی-هنگ‌کنگی با وجود توانایی‌های دست‌نیافتنی‌اش در مهم‌ترین مسابقات ورزشی جهان حضور نیافت؟
حضور نیافتن بروس لی در المپیک، چند دلیل کلیدی دارد. اول از همه باید گفت در زمان حیات بروس لی، ورزش‌های رزمی رقابتی جایی در المپیک تابستانی نداشتند. در المپیک تابستانی 1988 سئول، تکواندو به‌عنوان یک ورزش نمایشی به این بازی‌ها اضافه شد اما تا المپیک 2000 سیدنی، تکواندو در المپیک یک ورزش رسمی نبود و بابت آن مدالی اهدا نمی‌شد. این در حالی است که بروس لی در 1973 و 32 سالگی به طرزی مشکوک از دنیا رفته بود.
خود بروس لی نیز تمایلی برای استفاده از هنرهای رزمی به‌عنوان یک ورزش رقابتی نداشت. او بیشتر روی توسعه هنر رزمی مخصوص به‌خودش، موسوم به جیت‌کاندو متمرکز بود و تمایلی نداشت در مسابقات ورزشی سطح جهانی شرکت کند.
عدم تمایل لی به این دلیل بود که او عقیده داشت نحوه اجرا، سیستم امتیازدهی و قانون‌محور بودن رقابت‌های ورزشی رسمی با بسیاری از اصول و سبک‌های هنرهای رزمی سنتی مثل تطبیق‌پذیری، خود انگیختگی و چگونگی ابراز کردن خودش در تضاد است. در واقع او مسابقات المپیکی شکل را آوردگاهی آرمانی برای نشان دادن توانایی‌های رزمی‌اش نمی‌دانست.
این بازیگر مشهور، یک هنگ‌کنگی زاده آمریکا با اصالتی چینی بود و حتی در صورت برگزاری ورزش‌های رزمی در المپیک در زمان حیات بروس لی، مشخص نبود که او با پرچم چه کشوری به میدان مبارزه خواهد رفت و در آن زمان، انتخاب تابعیت به راحتی حال حاضر نبود.

به‌طور خلاصه باید گفت برگزار نشدن رقابت‌های رزمی در المپیک دهه 60 و 70 و دیدگاه‌های فلسفه‌محور بروس لی درباره هنرهای رزمی و ماجرای انتخاب کشور برای شرکت در مسابقات، دلایلی است که نام این نابغه هنرهای رزمی هرگز در بازی‌های المپیک به چشم نمی‌خورد.
 


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره