نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

ورزش ایران قدرتمند در منطقه؛ بالاتر از سرمایه‌گذاران

منبع
تسنيم
بروزرسانی
ورزش ایران قدرتمند در منطقه؛ بالاتر از سرمایه‌گذاران

تسنیم/ورزش ایران در المپیک ۲۰۲۴ نه تنها دومین آمار خوب حضور در این رویداد را از خود به جا گذاشت بلکه در جدول از بسیاری از کشورهای مدعی نیز بالاتر قرار گرفت.
المپیک 2024 پاریس بعدازظهر روز یکشنبه به پایان رسید و کاروان 40 نفره ایران با 3 طلا، 6 نقره و 3 برنز و مجموع 12 مدال در رتبه 21 جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت.
این دومین رتبه برتر ایران در ادوار مختلف این بازی‌ها محسوب می‌شود. بهترین عملکرد ایران مربوط به سال 2012 لندن است که با 7 طلا، 5 نقره و یک نقره و کسب رتبه 12 بود.
کاروان خادم‌الرضا (ع) در میان کشورهای مسلمان و همچنین کشورهای منطقه عملکرد خوبی ارائه کرد و همین مسئله می‌تواند ورزش ایران را تبدیل به الگو کند. در واقع آنچه می‌تواند شاخص این الگو قرار بگیرد، جمعیت کشورها، وجود امکانات و همچنین حضور استعدادهای داخلی است که باعث شده کشورمان نمایانگر شاخص توسعه در بین کشورهای مسلمان و منطقه باشد.
1- ایران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر کیفیت مدال و جایگاه در جدول رده نخست را به خود اختصاص داده است. (بالاتر از 17 کشور)

2- کشورهایی نظیر ترکیه، عربستان، قطر، لهستان، آرژانتین، پرتغال پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند.

3- برخی کشورها نظیر قطر و بحرین از ورزشکاران سایر کشورها استفاده کرده‌اند با این وجود در جدول رده‌بندی پایین‌تر از ایران هستند. هر چهار مدال بحرینی‌ها توسط ورزشکاران خارجی کسب شده و قطر نیز از ورزشکاران خارجی استفاده کرده، هر چند تنها مدالش توسط «موتاز بارشیم» که اصالتی قطری دارد، بدست آمده است.

4- عربستان که در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در ورزش انجام داده هیچ مدالی کسب نکرده است.

5- پراکندگی جغرافیایی ورزشکاران ایرانی از جمله موارد مهم است که باید به آن توجه کرد. مدال‌آوران ایران در این دوره از شمال، غرب، جنوب و پایتخت بودند که این پراکندگی بیانگر وجود استعدادهای مختلف در اقصی نقاط کشور است.

6- نیمی از مدال‌های ایران (6 مدال) توسط متولدین دهه 80 کسب شده است. در صورت رسیدگی و حمایت از این ورزشکاران، آینده ورزش ایران بیمه خواهد شد.
جدول زیر مقایسه ایران با برخی کشورها را به خوبی نشان می‌دهد.

بدون شک امکاناتی که در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد، بسیار بیشتر از امکانات کشورمان است. با وجود این مسئله، آنها از پتانسیل نیروی انسانی و ظرفیت در این بخش بی‌بهره‌اند و ایران از ظرفیتی بس بزرگ بهره می‌برد.
با توجه به این شرایط اگر ورزش ایران از امکانات بیشتری برخوردار باشد قطعاً حرف‌های بیشتری خواهد داشت. این امر مستلزم نگاه ویژه مسئولان به موضوع ورزش است.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره