نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

تلاش استقلال و پرسپولیس برای حفظ سهمیه آسیایی!

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
تلاش استقلال و پرسپولیس برای حفظ سهمیه آسیایی!

ورزش 3/دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در تلاش هستند تا مانع از کاهش دوباره سهمیه ایران در سه دوره بعدی لیگ نخبگان آسیا شوند.
 نخستین دوره از رقابت‌های لیگ نخبگان یا الیت، قرار است که امسال برگزار شود. جایی که 12 تیم از غرب و 12 تیم از شرق آسیا در دو گروه با هم به رقابت می‌پردازند. هر تیم چهار بازی خانگی و چهار دیدار خارج از خانه را برابر هشت تیم مختلف برگزار می‌کند و خبری از بازی‌های رفت و برگشت نخواهد بود.
تیم‌ها به دو سید اول و دوم تقسیم شده‌اند که در هر گلدان 6 تیم حضور دارند و هر باشگاه با چهار تیم در سید اول (دو بازی خانگی و دو بازی خارج از خانه) و با چهار رقیب در سید دوم (دو بازی خانگی و دو بازی خارج از خانه) روبه‌رو می‌شود. استقلال و پرسپولیس از ایران در اولین دوره از رقابت‌های لیگ نخبگان حضور دارند که سپاهان با شکست برابر شباب الاهلی نتوانست به دور گروهی راه یابد و راهی سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا شد.
در نخستین دوره این پیکارها، ایران دارای سهمیه 2+1 بود که البته همانطور که گفته شد، سرخابی‌ها راهی مرحله اصلی شده‌اند و سپاهان نتوانست به دور گروهی صعود کند. این سهمیه براساس امتیازات کشورها با توجه به عملکرد نمایندگانشان در هشت دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا حاصل شده بود
اما با توجه به عملکرد خوب تیم‌های اماراتی در فصل قبل، آنها موفق شدند بالاتر از ایران قرار بگیرند و در نتیجه برای دو سال بعد یعنی فصل 2025 – 2026 ایران دارای سهمیه 1+1 خواهد بود. یعنی قهرمان لیگ بیست و سوم که قرار است از این هفته آغاز شود، به صورت مستقیم راهی مرحله گروهی خواهد شد و باید دید که فدراسیون سهمیه غیرمستقیم را به نایب قهرمان لیگ اختصاص می‌دهد یا قهرمان جام حذفی.
این کاهش سهمیه بدون شک به ضرر تیم‌های ایرانی تمام خواهد شد. با این حال، استقلال و پرسپولیس می‌توانند با کسب نتایج خوب در اولین دوره لیگ نخبگان، یک بار دیگر سهمیه 2+1 ایران را برای فصل 2026 – 2027 زنده کنند. برای آن سال، عملکرد تیم‌ها از سال 2016 تا همین نخستین دوره لیگ نخبگان که قرار است برگزار شود، بر تعیین سهمیه کشورها اثر مستقیم دارد.
در حال حاضر و پیش از آغاز رسمی اولین دوره لیگ نخبگان، ایران با 58.283 امتیاز در رتبه سوم غرب آسیا قرار داشته و سهمیه 2+1 را برای فصل 2026 – 2027 (دوره سوم لیگ نخبگان) در اختیار دارد ولی قطری‌ها با 57.125 امتیاز، فاصله‌ای با ایران ندارند. ضمن اینکه در صورت صعود الغرافه به دور گروهی، قطر دارای سه نماینده خواهد بود و شانس آنها برای کسب امتیازات بیشتر در لیگ نخبگان، افزایش پیدا خواهد کرد.


در نتیجه و از آنجایی که امارات با 60.716 امتیاز بالاتر از ایران قرار دارد و به احتمال فراوان بتواند رتبه دوم غرب آسیا را حفظ کند، در نتیجه صعود شباب الاهلی به دور گروهی و حذف الغرافه می‌تواند برای ایران گزینه مطلوب‌تری باشد و اینگونه، تیم‌های قطری امتیازات کمتری را کسب کنند.
شاید این سوال مطرح شود زمانی‌که هنوز لیگ نخبگان آغاز نشده و ایران برای فصل 2026 – 2027 دارای سهمیه 2+1 است ولی چرا برای دو فصل بعد یعنی 2025 – 2026 ایران سهمیه 1+1 دارد که باید گفت برای فصل مذکور، امتیازات کشورها در سال 2015 نیز ملاک بوده که در آن سال تیم‌های قطری و اماراتی عملکرد بهتری داشته‌اند و در نتیجه این کشورها با سهمیه 2+1 بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند ولی برای فصل 2026 – 2027 امتیازات سال 2015 دیگر ملاک نیست در نتیجه طبیعتاً امتیازات آن سال این کشورها و به‌خصوص قطر کسر شده و ایران اکنون جایگاه سومی غرب آسیا را در اختیار دارد.
در نتیجه باید گفت که عملکرد استقلال و پرسپولیس به‌خصوص نسبت به تیم‌های قطری، تأثیر اصلی و مستقیمی روی سهمیه فصل 2026 – 2027 دارد و هر چقدر که سرخابی‌ها عملکرد بهتری نسبت به قطری‌ها داشته باشند، ایران می‌تواند سهمیه 2+1 خود را حفظ کند. طبیعتا اگر الغرافه هم راهی دور گروهی شود، آنگاه کار برای ایران سخت شده و باید دید که استقلال و پرسپولیس می‌توانند نسبت به نمایندگان یکی از دو کشور امارات و قطر امتیازات بیشتری را به دست بیاورند یا خیر.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره