نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

مسیر سخت استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی آسیا

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
مسیر سخت استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی آسیا

ورزش 3/قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ نخبگان برگزار گردید. از ماه آینده، رقابت‌های باشگاهی در قاره آسیا با سبک و سیاق جدیدی برگزار خواهد شد. لیگ قهرمانان آسیا با فرمت همیشگی که تا همین امسال در حال برگزاری بود، به پایان رسید و مسابقات باشگاهی در سطح قاره با شکل و شمایل جدیدی و در سه سطح به انجام می‌رسد.
سطح اول یا لیگ نخبگان که تیم‌های مدعی قاره در آن حضور خواهند داشت، سطح دوم لیگ قهرمانان با حضور اندک نماینده‌های کشورهای بزرگ آسیا و سطح سوم یا چلنج لیگ که به کشورهای در حال توسعه و درجه سوم اختصاص پیدا کرده است.
استقلال و پرسپولیس به عنوان نمایندگان ایران در لیگ نخبگان حضور دارند. با انجام قرعه‌کشی، مشخص شد که آنها باید در تهران به مصاف چهار تیم النصر عربستان، الغرافه قطر، پاختاکور ازبکستان و الشرطه عراق بروند. سرخابی‌ها همچنین در قطر باید با الریان و السد روبرو شوند و در عربستان نیز به مصاف الهلال و الاهلی بروند.
وضعیت قرعه‌کشی و حریفان استقلال و پرسپولیس کاملا مشابه یکدیگر بوده و حتی مکانی که آنها به مصاف رقبایشان می‌روند نیز مثل هم است.
ضمن اینکه ایران در سطح دوم لیگ نخبگان دو نماینده دارد. قرعه‌کشی مرحله گروهی این پیکارها انجام شد که سپاهان با شارجه امارات، استقلال تاجیکستان، الوحدات اردن هم‌گروه شد و تراکتور نیز باید به مصاف الوکره قطر، موهون باگان هند، روشن تاجیکستان برود.
اولین دوره لیگ نخبگان تحت عنوان فصل ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ از ۲۶ شهریور آغاز شده و در چهاردهم اردیبهشت ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد. سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا نیز از ۲۷ شهریور شروع می‌شود. ضمن اینکه فینال این پیکارها روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ انجام می‌شود.


در زیر، یک بار دیگر به ساز و کار برگزاری رقابت‌های لیگ نخبگان و سطوح دوم و سوم لیگ قهرمانان آسیا می‌پردازیم:
لیگ نخبگان:
در مرحله نخست یا گروهی لیگ نخبگان، ۱۲ تیم در هر منطقه در یک گروه قرار خواهند گرفت. ۱۲ تیم در منطقه غرب و ۱۲ تیم در منطقه شرق و هر تیم ۸ دیدار انجام خواهد داد، ۴ دیدار خانگی و ۴ دیدار خارج از خانه که طبق قرعه‌کشی صورت گرفته، این دیدارها مشخص شد. پس از انجام مسابقات، تیم‌های اول تا هشتم گروه در هر دو منطقه غرب و شرق، به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود می‌کنند. تیم‌های نهم تا دوازدهم نیز از دور مسابقات کنار خواهند رفت.
مرحله یک‌هشتم نهایی به صورت رفت و برگشت انجام خواهد شد، تیم اول هر جدول با تیم هشتم، تیم دوم و هفتم، تیم سوم و ششم و تیم‌های چهارم و پنجم برابر هم قرار خواهند گرفت تا پس از انجام بازی‌ها و مشخص شدن تیم‌های برنده، چهره ۴ تیم برتر از هر منطقه مشخص شود. طبیعتاً بازی رفت در خانه تیمی برگزار می‌شود که رتبه پایین‌تری را کسب کرده و بازی برگشت در خانه تیمی که در رتبه بالاتری قرار گرفته، برگزار می‌شود.
از مرحله یک‌چهارم نهایی به بعد، دیگر خبری از جداسازی مناطق غرب و شرق نیست. چهار تیم از غرب و چهار تیم از شرق که به این مرحله رسیده‌اند، در یک گلدان قرار می‌گیرند و طبق قرعه‌کشی به مصاف هم خواهند رفت. از این دور به بعد، مسابقات به صورت تک بازی خواهد بود.
طبق اعلام رسمی AFC، مراحل یک‌چهارم نهایی، نیمه‌نهایی و فینال به صورت تک بازی در عربستان برگزار می‌شود. قهرمان این رقابت‌ها جایزه‌ای با ارزش تقریبا ۲۰ میلیون دلار را کسب می‌کند.
 سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا:
در سطح دوم ۳۲ تیم در ۸ گروه حاضر خواهند بود. در‌ مرحله گروهی مسابقات به صورت رفت و برگشت انجام خواهد شد. دو‌تیم نخست هر گروه به دور بعد صعود کرده و ۱۶ تیم برتر را تشکیل خواهند داد. دیدارهای مرحله یک‌هشتم تا نیمه‌نهایی به صورت رفت و برگشت انجام خواهد شد و دیدار فینال تک بازی خواهد بود.
سطح سوم لیگ قهرمانان آسیا:
۲۰ تیم آسیایی شرق و غرب در ۵ گروه حاضر خواهند شد و ۸ تیم برتر مرحله گروهی به صورت رفت و‌ برگشت دیدارهای یک هشتم، نیمه‌نهایی را برگزار می‌کنند و دیدار فینال به صورت تک بازی خواهد بود.
 


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره