نماد آخرین خبر

اختلاف فدراسیون و صداوسیما بر سر چیست

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
اختلاف فدراسیون و صداوسیما بر سر چیست

ورزش 3/به نظر می‌رسد با بررسی بیشتر قوانین فیفا، به نتایج جدیدی در خصوص تکنولوژی کمک داور ویدیویی که در حال حاضر در لیگ ایران به بهره‌برداری رسیده است؛ خواهیم رسید.
با گذشت دو هفته از لیگ بیست و چهارم، تاکنون در پنج مسابقه از تکنولوژی کمک داور ویدیویی استفاده شده است اما تاثیر مستقیم این تکنولوژی روی نتایج برخی از این مسابقات، سبب شده که در همین ابتدای کار، این تکنولوژی مورد نقد و بررسی علاقه‌مندان به فوتبال قرار بگیرد؛ به ویژه اینکه انتشار چند تصویر از اتاق وار نشان می‌داد که اینطور به نظر می‌رسد؛ کمک داوران حاضر در اتاق وار از همان تصاویر تلویزیونی که مخاطبین می‌بینند برای بررسی صحنه‌های حساس استفاده می‌کنند و انگار چیزی بیش از این و مختص به این تکنولوژی وجود ندارد. البته در این میان صحبت‌های کنایه‌آمیز محمدرضا احمدی، مجری برنامه فوتبال برتر هم بی‌تاثیر نبود و او در بگو مگویی زنده و مونولوگ، به فدراسیون فوتبال طعنه زد که کمک داور ویدیویی از تصاویر صداوسیما استفاده می‌کند و فدراسیون چیزی در این خصوص برای عرضه ندارد. البته دیشب تصاویر اختصاصی "ورزش سه" از دوربین‌های مستقر در ورزشگاه یادگار امام، نشان داد که حداقل در این ورزشگاه دوربین‌های وار توانایی تشخیص و بررسی آفساید را در اختیار داوران قرار داده است.

 نقشه کامل جانمایی دوربین‌های وار. دوربین‌های مشکی رنگ مربوط به پخش زنده است که فیفا با وجود حداقل چهار عدد دوربین مجوز استفاده از وار را صادر می‌کند.
اما در روزهای اخیر علاقه‌مندان فوتبال با مقایسه وار فعلی و مورد استفاده در فوتبال ایران با آن چیزی که در مسابقات پریمیر لیگ و جام جهانی استفاده می‌شود؛ مدعی شدند که تکنولوژی مورد استفاده در فوتبال ایران «وار» نیست و بلکه «ویدیو چک» است. البته صحبت‌های این دسته از علاقه‌مندان به فوتبال با توجه به استفاده از تعداد دوبین‌‌های کم و با کیفیت نه چندان مناسب، چندان بیراه نیست اما برای تشخیص و قضاوت بهتر در این مورد، نیاز به بررسی چند نکته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:
1- استفاده از لایت وار: حداقل‌ امکانات در ایران است: در مصوبه فیفا مربوط به استفاده از وار مشخصا ذکر شده که این تکنولوژی به دو شکل قابل استفاده است. «وار کامل: که از حداقل چهار و حداکثر تعداد نامحدود دوربین استفاده می‌کنند.» و «وار لایت: که از چهار تا هشت دوربین استفاده می‌کند و نیاز دارد که سیستم به طور کامل توسط خود VAR کار کند.» وار لایت چیزی است که در حال حاضر در لیگ برتر ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته و برای مثال در اراک تصاویر فقط توسط شش دوربین به اتاق کمک داوران ویدیویی اسال می‌شده است. حال ذکر این نکته ضروری است که آنچه ما به عنوان وار در پریمیر لیگ می‌بینیم با استفاده از ۴۲ دوربین ضبط می‌شود و واضح است که میان این دو تفاوت فاحشی وجود خواهد داشت.


2- وار می‌تواند به شکل ون در استادیوم‌ها حضور داشته و با استفاده از تصاویر تلویزیونی در اختیار داوران قرار بگیرد، این دیگر نکته‌ای است که فیفا در قوانین خود به آن اشاره کرده است: برای استفاده از VAR در هر مسابقه، چهار دوربین اصلی زیر باید در دسترس باشد:
یک دوربین زاویه باز مرکزی
یک دوربین با زاویه تنگ مرکزی
دو دوربین 16 متری/18 یاردی یا مشابه که می‌توانند برای ارزیابی موقعیت‌های آفساید استفاده شوند.
اگر از دوربین‌های حرکت آهسته استفاده می‌شود، مسئولان مسابقه ویدیویی باید به تمام دوربین‌های حرکت آهسته (هر سه فاز برای دوربین‌های سه‌گانه سرعت) دسترسی داشته باشند.
برای طرح‌های دوربین با حداکثر هشت دوربین (از جمله دوربین‌های ذکر شده در بالا) همه دوربین‌ها باید در دسترس مسئولان مسابقه ویدیویی باشند.

همچنین در همین بخش از قوانین فیفا اشاره شده است که «فیدهای دوربین باید هماهنگ شده و به صورت زنده در اختیار مسئولان مسابقه ویدیویی قرار گیرد.» و به نظر می‌رسد بر اساس آنچه فیفا می‌گوید؛ این بخشی از وظایف صداوسیما برای همکاری با فدراسیون فوتبال و کمک داوران ویدیویی در جهت بهره‌وری بهتر از وار است.
این چیزی است که به ادعای مدیران فدراسیون فوتبال، صداوسیما در انجام آن کوتاهی می‌کند و همکاری لازم را به عمل نمی‌آورد.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره