نماد آخرین خبر

فرکانس دلچسب رم برای Ryzen 9000 مشخص شد

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
فرکانس دلچسب رم برای Ryzen 9000 مشخص شد

شهر سخت افزار/ یکی از پیشرفت‌های نه چندان بزرگ پردازنده‌های سری Ryzen 9000 با ریزمعماری جدید Zen 5 به فرکانس حافظه رم مربوط می‌شود. این پردازنده‌ها از فرکانس حافظه DDR5 بالاتری پشتیبانی می‌کنند که حالا درک بهتری از آن داریم.

پردازنده‌های رایزن 9000 نیز همانند سری 7000 دارای طراحی چیپلتی هستند و بسته به مدل، یک یا دو واحد CCD با هسته‌های Zen 5 دارند که با فناوری ساخت ۴ نانومتری TSMC تولید می‌شوند. در طرف مقابل، دای I/O که کنترلر حافظه DDR5 را در خود جای داده، حاصل تولید با فناوری ساخت ۶ نانومتری است. دای I/O این نسل تقریباً مشابه همان دای بکار رفته در نسل قبل است.

فرکانس مطلوب رم برای رایزن 9000
به لطف بهبودها و تغییرات انجام‌شده، می‌بایست پردازنده‌های رایزن 9000 بدون مشکل قادر به کار کردن با حافظه ۶۴۰۰ مگاهرتزی DDR5 با نسبت MCLK به FCLK برابر با ۱:۱ باشند که در نسل قبل ۶۰۰۰ مگاهرتز بود. البته AMD به سازندگان مادربرد این امکان را می‌دهد تا با تغییر نسبت مزبور به ۱:۲، از رم‌های پرسرعت چون DDR5-8000 پشتیبانی کنند، با این حال دشوار بتوان تصور کرد مزیت این کار به اندازه هزینه اضافی برای خرید رم سریع‌تر باشد.




بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حافظه رم مطلوب برای رایزن‌های جدید DDR5-6400 با نسبت ۱:۱ است و می‌بایست شاهد عرضه گسترده کیت‌های DDR5 جدید باپروفایل EXPO برای این کار باشیم.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره