نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موبایل و بازی

ایلان ماسک زمان عرضه مدل‌های هوش مصنوعی Grok 2 و Grok 3 را اعلام کرد

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ایلان ماسک زمان عرضه مدل‌های هوش مصنوعی Grok 2 و Grok 3 را اعلام کرد

دیجیاتو/ مدل هوش مصنوعی گراک 3 قرار است با 100 هزار تراشه H100 انویدیا آموزش داده شود و قدرت زیادی داشته باشد.

«ایلان ماسک»، بنیان‌گذار استارتاپ xAI، می‌گوید هوش مصنوعی گراک 2 در ماه آگوست (مرداد-شهریور 1403) در دسترس قرار می‌گیرد و گراک 3 نیز تا پایان سال جاری میلادی وارد بازار می‌شود. بااین‌حال ظاهراً گراک 3 توسط مجموعه عظیمی از تراشه‌های قدرتمند انویدیا آموزش داده می‌شود که می‌تواند معادلات فعلی در زمینه هوش مصنوعی را تغییر دهد.

اطلاعات زیادی در مورد این مدل‌های زبانی نسل بعدی در دست نیست، اما ماسک اشاره کرد که Grok 3 با 100,000 تراشه Nvidia H100 آموزش داده خواهد شد، بنابراین می‌تواند به یک مدل هوش مصنوعی خاص تبدیل شود.

افشاگری ایلان ماسک از زمان عرضه گراک در پاسخ به ویدیویی از «آیدان گومز»، مدیرعامل Cohere بود که توضیح می‌داد بسیاری از مدل‌ها درحال آموزش بر روی خروجی‌های مدل OpenAI هستند. گومز گفت که چون Cohere این کار را با LLMهای (مدل‌های زبانی بزرگ) خود انجام نداده است، کاربران می‌گویند این سرویس هوش مصنوعی متفاوت است.

در پاسخ، ماسک با این موضوع موافقت کرد و گفت که پاک‌کردن LLM‌ها از داده‌های آموزشی اینترنت نیاز به کار زیادی دارد. او خاطرنشان کرد که گراک 2 «یک پیشرفت بزرگ در این زمینه» خواهد بود.

جهت یادآوری باید بگوییم که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران OpenAI بود اما پس از اختلاف‌نظر با مدیران این شرکت، راه خود را از آن‌ها جدا کرد. پس از راه‌اندازی ChatGPT، ماسک با اضافه‌کردن یک LLM پولی به شبکه اجتماعی ایکس با نام Grok، به رقابت با ChatGPT پرداخت.

جدیدترین نسخه Grok نسخه 1.5 است که در ماه مارس با قابلیت‌های استدلال بهبودیافته و 128000 توکن عرضه شد. Grok 1.5 به خوبی GPT-4 در بنچمارک‌های MMLU ،MATH و GSM8K عمل نمی‌کند، اما می‌تواند از GPT-4 در بنچمارک HumanEval پیشی بگیرد.

با توجه به این واقعیت که شبکه اجتماعی ایکس نسخه رایگان Grok را ارائه نمی‌دهد، محبوبیت بسیار کمتری نسبت به جایگزین‌هایی مانند ChatGPT، جمینای و Claude دارد. مشخص نیست که آیا هرگز نسخه رایگان Grok در آینده عرضه خواهد شد یا خیر، اما با توجه به هزینه‌های اجرای مدل‌های زبانی بزرگ و هدف ماسک برای افزایش درآمد X، بعید است که به زودی شاهد نسخه رایگان Grok باشیم.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره